Behörigförklaring av utländska präster

I flera motioner föreslås förändringar av kyrkoordningen för att göra det lättare att behörigförklara präster från andra kyrkor att verka som präster i Svenska kyrkan. Kyrkomötet anser att det är angeläget att utländska präster får möjlighet att söka tjänst i Svenska kyrkan och beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att se över kyrkoordningens bestämmelser om behörigförklaring av vissa utländska präster.

Skrivelse/Motion

Motion 2005:5 av Allan Lewin och Esbjörn Hagberg om utländska präster i Svenska kyrkan.

Motion 2005:26 av Sven Håkansson m.fl om uppdraget som präst vid ett visst tillfälle.

Motion 2005:67 av Birgitta Wrede om behörighetsförklaring av präster och diakoner vigda i annan kyrkas ordning.

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2005:2 Behörighetsförklaring för uppdraget som präst i Svenska kyrkan

Behörighetsförklaring för uppdraget som präst i Svenska kyrkan

FöregåendeInnehållsförteckningNästa