Överklagandenämndens sammansättning

Svenska kyrkans överklagandenämnd är särskilt inrättad för att ytterst pröva olika fattade beslut inom Svenska kyrkan. Överklagandenämnden består av relativt få ledamöter och det krävs hög närvaro för att den ska vara beslutför. Kyrkomötet anser att det är angeläget att nämnden ska ges förutsättningar att snabbt och rättssäkert behandla sina ärenden. Kyrkomötet beslutar att utöka antalet personliga ersättare.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:30 av Bo E Nilsson om Överklagandenämndens sammansättning

Motion till Kyrkomötet 2004:66 av Britt Olinder om utökat antal ledamöter i Överklagandenämnden

Organisationsutskottets betänkande 2004:7 Överklagandenämndens sammansättning