Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut

Sök
 


Organisationsutskottets betänkande
2004:7
Överklagandenämndens sammansättning

Kyrkomötet

O 2004:7

O 2004:7

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas två motioner som rör Överklagandenämndens sammansättning. Den ena motionen, 2004:30, syftar till att antalet personliga ersättare skall utökas till två ersättare per ordinarie ledamot förutom för ordföranden medan den andra motionen, 2004:66, syftar till att antalet ledamöter skall utökas. Utskottet föreslår att motion 2004:30 bifalles och att motion 2004:66 avslås.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att

1. med anledning av motion 2004:30 anta utskottets i bilaga 1 föreslagna ändring av kyrkoordningen

2. avslå motion 2004:66.

Redogörelse för ärendet

Motionerna

Motion 2004:30 av Bo E Nilsson, Överklagandenämndens sammansättning

Kyrkomötet beslutar att 16 kap. 2 § tredje stycket kyrkoordningen skall ha följande lydelse:

För var och en av ledamöterna, med undantag av ordföranden, skall det finnas två personliga ersättare, som uppfyller de kvalifikationskrav som ställs för respektive ledamot. När ordförandens ersättare träder in som ledamot skall han eller hon vara ordförande. Bestämmelserna för förtroendevalda i 33 kap. om valbarhet, valbarhetshinder och uppdragets upphörande skall gälla för ledamöterna som avses i första stycket 1, 4 och 5 och för deras ersättare.

Motion 2004:66 av Britta Olinder, Utökat antal ledamöter i Överklagandenämnden

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att lägga fram förslag till ändring i kyrkoordningen som innebär att antalet ledamöter i Överklagandenämnden utökas.

Andra utskott

Kyrkorättsutskottet har yttrat sig över de av utskottet i detta betänkande föreslagna ändringarna i kyrkoordningen. Kyrkorättsutskottets yttrande Kr 2004:5y fogas till detta betänkande, bilaga 2.

Utskottet

Bakgrund

Svenska kyrkans överklagandenämnd består enligt 16 kap. 2 § kyrkoordningen av följande ledamöter:

1. en ordförande som är eller har varit ordinarie domare,

2. en ledamot som är präst och har avlagt teologie doktorsexamen,

3. en ledamot som är präst och har dokumenterad kunskap och erfarenhet inom det kyrkorättsliga området,

4. en ledamot som har avlagt juris kandidatexamen eller juristexamen, och

5. en övrig ledamot.

Ledamöterna skall ha god kännedom om Svenska kyrkans verksamhet.

För var och en av ledamöterna skall det finnas en personlig ersättare, som uppfyller de kvalifikationer som ställs för respektive ledamot. När ordförandens ersättare träder in som ledamot skall han eller hon vara ordförande.

Bestämmelserna för förtroendevalda i 33 kap. om valbarhet, valbarhetshinder och uppdragets upphörande skall gälla för ledamöterna som avses i första stycket 1, 4 och 5 och för deras ersättare.

Sekreterare och föredragande i Överklagandenämnden är en jurist som utses av nämnden.

Endast den som har fyllt 18 år, är döpt och tillhör Svenska kyrkan får vara föredragande i Överklagandenämnden.

Överklagandenämnden är enligt 16 kap. 4 § kyrkoordningen beslutsför när ordföranden eller ordförandens ersättare och minst tre andra ledamöter eller tjänstgörande ersättare är närvande.

I Centralstyrelsens skrivelse till 1999 års kyrkomöte med förslag till kyrkoordning anges motiven för Överklagandenämndens sammansättning (CsSkr 1999:3 sid. 2–386 f.). För ordföranden har uppställts samma formella krav som tidigare gällde för ordföranden i Kyrkomötets besvärsnämnd. Ambitionen är liksom i fråga om Ansvarsnämnden att rekrytera ordföranden och ordförandens ersättare bland de främsta domstolsjuristerna i landet. Ledamoten i punkten 2 skall representera kyrkans vigningstjänst och dessutom tillföra nämnden sakkunskap ur ett teologiskt vetenskapligt perspektiv. Ledamoten i punkten 3 skall också representera kyrkans vigningstjänst men därutöver ha kunskap och erfarenhet på det kyrkorättsliga området. Ledamoten i punkten 4 skall formellt vara jurist men bör därutöver motsvara mycket högt ställda krav på juridisk kompetens och erfarenhet. Det är inte något krav att ledamoten skall vara eller ha varit ordinarie domare. Tanken är att ledamoten skall kunna tillföra nämnden juridisk sakkunskap ur ett annat perspektiv än det som ordföranden och ordförandens ersättare förmedlar. Den övriga ledamoten under punkten 5 skall vara lekman och bör inte vara kyrkligt anställd. Han eller hon skall tillföra nämnden teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet av församlings- respektive stiftsverksamhet.

Vid 2001 års kyrkomöte behandlade Organisationsutskottet i betänkande O 2001:4 frågor om ersättarnas tjänstgöring och beslutsförhet i Överklagandenämnden. I en motion föreslogs att vid förfall även för den personlige ersättaren för en ledamot annan ersättare skulle kunna inträda som tjänstgörande. Vidare föreslogs att för beslutsförhet borde krävas att fem ledamöter eller tjänstgörande ersättare är samtidigt närvarande eller att beslutet skall vara enhälligt om bara fyra är närvarande. Kyrkomötet avslog motionen på förslag från utskottet. Som motivering för sitt ställningstagande anförde utskottet bl.a. att de olägenheter för nämnden som kan följa av reglerna om nämndens sammansättning, beslutsförhet och omröstning inte borde behöva inträffa annan än i undantagsfall. Vidare konstaterade utskottet att problemen inte var så akuta att de motiverade en särskild utredning, utan att de kunde aktualiseras vid kommande översyn av kyrkoordningen.

I Överklagandenämndens verksamhetsberättelse för år 2003 aktualiseras frågan om Överklagandenämndens beslutsförhet och sammansättning. Nämnden anför följande i Verksamhetsberättelse år 2003 sid. 6:

Enligt Överklagandenämndens mening är det en förutsättning för nämnden skall kunna fungera effektivt att det finns ett tillräckligt antal ledamöter att tillgå. Som ovan påpekats har det visat sig att man med det nuvarande antalet ersättare har haft svårigheter att finna beslutsföra sammansättningar. Ett sätt att råda bot på detta problem, utan att förändra kompetenskravet, vore att utöka antalet personliga ersättare till två för var och en av nämndens ledamöter. Det är angeläget för nämndens verksamhet att frågan löses skyndsamt.

Överväganden

Utskottet anser i likhet med motionärerna att det är ett problem att Överklagandenämnden ofta har svårt att sammankalla en beslutsför nämnd. Utskottet ser det som angeläget att nämnden ges bättre förutsättningar till en snabb och rättssäker behandling av sina ärenden. Utskottet menar dock att det inte är lämpligt att söka lösa problemet genom att utöka antalet ledamöter, vilket föreslås i motion 2004:66. En sådan lösning skulle rubba kompetenskravet inom nämnden som ingående diskuterades vid kyrkoordningens behandling vid 1999 års kyrkomöte. Däremot anser utskottet i likhet med motion 2004:30 att antalet personliga ersättare bör utökas till två för var och en av nämndens ledamöter, med undantag för ordföranden som också fortsättningsvis bör ha en personlig ersättare. En sådan ändring skulle inte förändra kompetenskravet. Utskottet anser därför att motionärens förslag i motion 2004:30 i sak bör bifallas. Utskottet finner dock att bestämmelsen i 16 kap. 2 § kyrkoordningen bör få den lydelse som framgår av bilaga 1.

Kyrkorättsutskottet har yttrat sig över förslaget och har inget att erinra mot den föreslagna ändringen utifrån de aspekter utskottet har att beakta. Kyrkorättsutskottet avstyrker dock den föreslagna tidpunkten för ikraftträdande med motiveringen att den gällande bestämmelsen om val av ledamöter och ersättare bör följas.

Enligt 16 kap. 3 § kyrkoordningen väljs nämndens ledamöter och ersättare av Kyrkomötet vid det första sammanträdet under en mandatperiod. Valet gäller till dess att Kyrkomötet har hållit ett nytt val under sin nästa mandatperiod. Detta medför att val av ersättare till Överklagandenämnden enligt nu gällande regler kan ske tidigast i september 2006. Utskottet finner det dock angeläget att nämndens problem kan avhjälpas så skyndsamt som möjligt. Med anledning härav anser utskottet, till skillnad från Kyrkorättsutskottet, att ändringen skall träda i kraft omedelbart när Kyrkomötet har fattat sitt beslut och att en övergångsregel som gör detta möjligt införs. Genom denna regel kan ytterligare en personlig ersättare för var och en av nämndens övriga fyra ledamöter väljas redan i oktober 2004.

Uppsala den 17 september 2004

På Organisationsutskottets vägnar

Evert Josefsson

                    Lena Källgren Rommel

Närvarande:  Evert Josefsson, ordförande, Birgitta Björner, Börje Henriksson, Inger Wernersson, Lars Öhlén, Aina Andersson, Hans G Erikson, Sven-Olof Karlsson, Kristina Lundgren, Maj-Vis Hultén, Ulla Rickardsson, Tomas Forsner, Per Lindberg, Stefan Landmark och Susann Torgerson.

Biskop Hans Stiglund och biskop Tony Guldbrandzén har deltagit i utskottets överläggning.

Bilaga 1

Kyrkomötet beslutar att 16 kap. 2 § kyrkoordningen skall ha följande lydelse.

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

2 § Överklagandenämnden skall bestå av följande ledamöter:

      1. en ordförande som är eller har varit ordinarie domare,

      2. en ledamot som är präst och har avlagt teologie doktorsexamen

      3. en ledamot som är präst och har dokumenterad kunskap och erfarenhet inom det kyrkorättsliga området,

      4. en ledamot som har avlagt juris kandidatexamen eller juristexamen, och

      5. en övrig ledamot.

      Ledamöterna skall ha god kännedom om Svenska kyrkans verksamhet.

      För var och en av ledamöterna skall det finnas en personlig ersättare, som uppfyller de kvalifikationskrav som ställs för respektive ledamot. När ordförandens ersättare träder in som ledamot skall han eller hon vara ordförande.

      För ordföranden skall det finnas en personlig ersättare. För var och en av de övriga fyra ledamöterna skall det finnas två personliga ersättare. Ersättarna skall uppfylla de kvalifikationskrav som ställs för respektive ledamot. När ordförandens ersättare träder in som ledamot skall han eller hon vara ordförande.

      Bestämmelserna för förtroendevalda i 33 kap. om valbarhet, valbarhetshinder och uppdragets upphörande skall gälla för ledamöterna som avses i första stycket 1, 4 och 5 och för deras ersättare.

      Sekreterare och föredragande i Överklagandenämnden är en jurist som utses av nämnden.

      Endast den som har fyllt 18 år, är döpt och tillhör Svenska kyrkan får vara föredragande i Överklagandenämnden.

_______________

1. Dessa bestämmelser träder i kraft omedelbart när Kyrkomötet har fattat sitt beslut.

2. Kyrkomötet skall vid sammanträdet i oktober 2004 för tiden från den 1 december 2004 och till dess ny mandatperiod inträder enligt kyrkoordningen välja ytterligare en personlig ersättare för var och en av de övriga fyra ledamöterna i Svenska kyrkans överklagandenämnd.

Kyrkorättsutskottets yttrande

2004:5y

Yttrande över motion 2004:30

 

Till Organisationsutskottet

Kyrkorättsutskottet har getts tillfälle att yttra sig över motion 2004:30.

Kyrkorättsutskottet har inget att erinra mot den föreslagna ändringen i 16 kap. 2 § kyrkoordningen utifrån de aspekter utskottet har att beakta.

Beträffande den föreslagna tidpunkten för ikraftträdande av bestämmelsen avstyrker dock utskottet en sådan lösning med motiveringen att den gällande bestämmelsen om val av ledamöter och ersättare i 16 kap. 3 § kyrkoordningen bör följas.

Uppsala den 16 september 2004

På Kyrkorättsutskottets vägnar

Lars Johnsson

                    Bengt Stigner

Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Anna-Maria Björkman, Jösta Claeson, Mari Lönnerblad, Jan-Erik Forsberg, Lennart Andersson, Benny Jönsson, Mats Green, Stig-Göran Fransson, Inger Lif, Alvar Gahm, Inger Dafgård, Lennart Tildemyr, Margareta Börjesson och Ulla Eriksson.

Biskop Ragnar Persenius och biskop Erik Aurelius har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageAlla betänkandenNext Page


TillbakaUpp