Öppen kyrka för funktionshindrade

Varje människa ska kunna vara delaktig i församlingslivet utifrån sina egna förutsättningar. Den visionen ska samtliga församlingar bäras av i sitt arbete. För att stödja och inspirera stift och församlingar pågår sedan lång tid ett arbete, vilket numera sker på kyrkans centrum för handikappfrågor. Varje församlingsinstruktion, ett visions- och verksamhetsdokument, ska ha en beskrivning av hur man i församlingen arbetar för att alla verkligen ska kunna vara med. Dessutom omfattas alla församlingar av den lagstiftning och den handlingsplan som finns för samhället i stort. Kyrkomötet avslår därför de motioner som tar upp handlingsplan för handikappfrågor, riktlinjer för hörselfrågor samt de blindas och synskadades behov.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:25 av Karl-Gunnar Svensson m.fl. om handlingsplan för handikappfrågor

Motion till Kyrkomötet 2004:26 av Karl-Gunnar Svensson m.fl. om riktlinjer för hörselfrågor

Motion till Kyrkomötet 2004:57 av Johnny Larsson m.fl. om situationen för blinda och synskadade inom Svenska kyrkan