2004:30
av Bo E Nilsson
Överklagandenämndens sammansättning

Mot 2004:30

Kyrkomötet beslutar att 16 kap. 2 § tredje stycket kyrkoordningen skall ha följande lydelse:

För var och en av ledamöterna, med undantag av ordföranden, skall det finnas två personliga ersättare, som uppfyller de kvalifikationskrav som ställs för respektive ledamot. När ordförandens ersättare träder in som ledamot skall han eller hon vara ordförande. Bestämmelserna för förtroendevalda i 33 kap. om valbarhet, valbarhetshinder och uppdragets upphörande skall gälla för ledamöterna som avses i första stycket 1, 4 och 5 och för deras ersättare.

Under såväl 2003 som 2004 har svårigheter uppstått för Svenska kyrkans överklagandenämnd att finna en beslutför sammansättning av ledamöter vid flera tillfällen, dels på grund av jävsituation, dels på grund av sjukdom eller andra förhinder.

Detta har sin grund i att systemet med endast en personlig ersättare är mycket sårbart. Nämnden, som består av fem ledamöter och ersättare, är beslutför när ordföranden eller ordförandens ersättare och minst tre andra ledamöter eller tjänstgörande ersättare är närvarande.

Detta har inneburit att nämndens sammanträdestider i flera fall varit svåra att fastställa med tillräcklig framförhållning och att sammanträden fått inställas på grund av förfall eller jäv för ledamot och dennes ersättare.

Nämnden har i sin verksamhetsberättelse påtalat detta problem. Jag vill därför föreslå en ändring i kyrkoordningen angående nämndens sammansättning så att antalet personliga ersättare utökas till två per ordinarie ledamot, med undantag för ordföranden, där en personlig ersättare bör vara tillräckligt.

En sådan ordning skulle göra nämnden mindre sårbar vid förfall för ledamöter och ersättare och därmed också innebära en minskad handläggningstid av nämndens ärenden.

Hällefors den 6 juli 2004

Bo E Nilsson