2004:25
av Karl-Gunnar Svensson m.fl.
Handlingsplan för handikappfrågor

Mot 2004:25

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utforma en handlingsplan för handikappfrågor i Svenska kyrkan.

”Från patient till medborgare” heter den nationella handlingsplanen för handikapppolitiken som riksdagen antog 31 maj år 2000. Däri anges att de nationella målen för handikappolitiken är:

♦ en samhällsgemenskap med mångfald som grund

♦ att samhället utformas så att människor med funktionshinder i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet

♦ jämlikhet i levnadsvillkor för flickor och pojkar, kvinnor och män med funktionshinder.

Svenska kyrkan är och vill vara en del av det svenska samhället. Därför är dessa nationella mål även svenska kyrkans mål. Vad kan Svenska kyrkan konkret göra för att komma närmare dessa mål?

FN:s standardregler för att tillförsäkra människor med funktionshinder delaktighet och jämlikhet tar i regel nummer 12 upp religion och formulerar i punkt 2 följande: ”Staterna bör uppmuntra att information om handikappfrågor sprids till religiösa institutioner och samfund. Staterna bör också uppmuntra religiösa organ att informera om handikappolitik såväl i utbildningen till religiösa yrken som i religionsundervisningen.”

Detta är ett angeläget och brådskande ärende, inte minst då riksdagen i den nationella handikapplanen formulerat som mål att ”enkelt åtgärdade hinder mot tillgängligheten och användbarheten för personer med nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga ska vara åtgärdade före utgången av år 2010 i befintliga lokaler dit allmänheten har tillträde och på befintliga allmänna platser”.

Därför är det önskvärt

♦ om samtliga Svenska kyrkans församlingar senast år 2008 kunde ha formulerat en åtgärdsplan i linje med den nationella handikapplanen

♦ om Kyrkostyrelsen kunde utarbeta mallar för en sådan

♦ om projekttjänster kunde inrättas för att hjälpa riks, stift och pastorat att utarbeta åtgärdsplaner och att verkligen åtgärda hinder senast år 2010