Utbildning till kyrkliga tjänster

Rekryteringen för att utbilda människor till olika tjänster inom Svenska kyrkan är en framtidsfråga. I en motion föreslås därför att Kyrkostyrelsen utarbetar riktlinjer för ersättningen till präster och diakoner under praktiktiden.

I en annan motion föreslås en könskvotering vid antagningen till präst- och församlingspedagogsutbildningen, så att inget kön får mer än 60 procent av utbildningsplatserna.

Kyrkomötet avslår båda motionerna. I det första fallet med hänvisning till att Församlingsförbundets styrelse nyligen tagit beslut om nya rekommendationer för ersättningar. I det andra fallet ser Kyrkomötet inga skäl till könskvotering.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:15 av Per Ingvarsson om tjänster i kyrkan

Motion till Kyrkomötet 2004:67 av Britta Olinder och Eric Muhl om riktlinjer för praktiklöner till blivande präster och diakoner

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2004:2 Vissa frågor rörande utbildning till kyrkliga tjänster