Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet
2004:7
Vissa ändringar i utjämningssystemet

KsSkr 2004:7

Kyrkostyrelsen överlämnar denna skrivelse till Kyrkomötet.

Uppsala den 26 maj 2004

KG Hammar

Lars Friedner

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

Kyrkomötet beslutade under år 2003 att begravningsplatskomponenten skall utgå ur utjämningssystemet fr.o.m. år 2005. Detta skall ske under förutsättning att utjämningseffekterna kan bibehållas på oförändrad nivå för de lokala enheterna.

Kyrkofondens styrelse har i testberäkningar kunnat konstatera att Kyrkomötets intention om i princip oförändrat utfall av utjämningen, trots borttagandet av begravningsplatskomponenten, inte kan infrias inom ramen för nuvarande utjämningssystem.

Mot bakgrund av detta föreslås ändringar i 44 kap. kyrkoordningen som innebär att det i utjämningssystemet införs en s.k. kostnadsutjämningskonstant. Härigenom åstadkoms ett oförändrat utfall av utjämningen för respektive lokal enhet i enlighet med Kyrkomötets intentioner, samtidigt som begravningsplatskomponenten lyfts ur utjämningssystemet enligt 2003 års kyrkomötesbeslut.

Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2005.

Skrivelsens huvudsakliga innehåll 1

Kyrkostyrelsens förslag till kyrkomötesbeslut 3