Folkhälsan och Svenska kyrkan

Frågor om människors hälsa, speciellt för de grupper i befolkningen som är mest utsatta, är en angelägen fråga för Svenska kyrkan. I en motion till Kyrkomötet föreslås utarbetade rekommendationer för hur Svenska kyrkan kan främja folkhälsomålen. Även om Kyrkomötet delar motionens andemening ser mötet att mycket gott arbete redan görs i församlingar, stift och på nationell nivå genom Svenska kyrkans Arbetslivscentrum på Bräcke Diakoni och den ekumeniska organisationen Hela Människan. Det som saknas är en teologisk reflektion över människosyn och människans ansvar för sitt liv. Kyrkomötet beslutar därför att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att se till att en sådan teologisk reflektion görs. Denna ska i sin tur tjäna som underlag för fortsatt arbete med de av regeringen antagna folkhälsomålen.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:60 av Sten Elmberg m.fl. om Svenska kyrkan och folkhälsomålen

Kyrkolivsutskottets betänkande 2004:4 Svenska kyrkan och folkhälsomålen

Svenska kyrkan och folkhälsomålen