2004:60
av Sten Elmberg m.fl.
Svenska kyrkan och folkhälsomålen

Mot 2004:60

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utarbeta rekommendationer om hur Svenska kyrkan kan främja av riksdagen antagna folkhälsomål.

År 2003 antog riksdagen nedanstående folkhälsomål:

1. Delaktighet och inflytande i samhället

2. Ekonomisk och social trygghet

3. Trygga och goda uppväxtvillkor

4. Ökad hälsa i arbetslivet

5. Sunda och säkra miljöer och produkter

6. En mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård

7. Gott skydd mot smittspridning

8. Trygg och säker sexualitet och en god reproduktiv hälsa

9. Ökad fysisk aktivitet

10. Goda matvanor och säkra livsmedel

11. Minskat bruk av tobak och alkohol, ett samhälle fritt från narkotika och dopning samt minskade skadeverkningar av överdrivet spelande.

Den nya svenska folkhälsopolitiken utgår från elva målområden som fokuserar på de faktorer i samhället som påverkar folkhälsan, det vill säga på livsvillkor, miljöer, produkter och levnadsvanor. Ansvaret för målen är fördelade mellan olika aktörer och nivåer i samhället.

Svenska kyrkan är väl förankrad i Sverige och har genom sina stift och församlingar ett oerhört utbrett kontaktnät till människan i samhället. Undertecknade anser att ovannämnda mål även kan främjas av Svenska kyrkan. Kyrkans arbete inom detta område skall därvid ses utifrån hennes roll och uppgift att möta och stödja människor. Vi ser att Svenska kyrkan skulle kunna omsätta målen utifrån ett medmänskligt och kristet perspektiv:

♦ att Svenska kyrkan värnar och vårdar människans värde som en gåva från Gud.

♦ att Svenska kyrkan vill hjälpa människan till frälsning.

♦ att Svenska kyrkan vill hjälpa människan till ett liv som har ett bestående livsvärde.

Arbetet i denna fråga måste ske på samtliga nivåer inom vår kyrka. Vi föreslår att Kyrkostyrelsen ges i uppdrag att utarbeta rekommendationer om hur Svenska kyrkan kan medverka till att folkhälsomålen förverkligas.

Strängnäs, Bjärnum och Forshag den 13 juli 2004

Sten Elmberg Catarina Månsson Ragnhild Johansson