Finanspolicy

TvÄ motioner tar upp Svenska kyrkans finanspolicy och föreslÄr att inget aktieinnehav ska finnas i vapen- eller spelindustrin. Det Àr en viktig frÄga, menar Kyrkomötet, som ser positivt pÄ motionÀrernas avsikt. Det Àr viktigt att Àven i framtiden fÄ en Äterkommande rapportering i frÄgan om finansiella placeringar, som ju Àr bÄde kÀnslig och omtvistad. Kyrkomötet avslÄr motionerna eftersom det hela tiden bedrivs ett etiskt arbete kring placeringsfrÄgor. Det Àr viktigt att Kyrkomötet fÄr en Äterkommande rapportering.

HÀr kan du klicka dig fram till den/de motioner eller skrivelser som föranlett beslutet, betÀnkandet som utförligare behandlar Àmnet samt det formella beslutet.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:58 av Eva Zetterberg m.fl. om Svenska kyrkans aktieinnehav i vapenindustrin

Motion till Kyrkomötet 2004:64 av Britta Olinder m.fl. om Svenska kyrkans förhÄllande till de marknadskrafter som arrangerar spel eller vadslagning med ekonomiska insatser

BetÀnkande