Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande
2004:5
Svenska kyrkans finanspolicy
|
Kyrkomötet
EE 2004:5
|
Sammanfattning
I detta betänkande behandlas motion 2004:58 som föreslår nolltolerans för Svenska kyrkans aktieinnehav i vapenindustrin och motion 2004:64 med förslag att Kyrkostyrelsen låter inkludera företag som arrangerar spel och vadslagning för pengar i de negativa kriterierna för finansiella placeringar. Utskottet ser svårigheter med tillämpning av en nolltolerans och vill inte heller bifalla utökningen av de negativa kriterierna med spelverksamheten. Utskottet föreslår att motionerna avslås.
Utskottet har haft tillfälle att ställa frågor till generalsekreteraren Lars Friedner, ekonomichefen Helén Ottosson-Lovén, controllern Gunnar Nygren och ordföranden för Kyrkofondens styrelse Bertil Persson.
Till betänkandet finns en särskild mening av Göran Mård.
Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att
1. avslå motionen 2004:58.
2. avslå motionen 2004:64.
Redogörelse för ärendet
Motionerna
Motion 2004:58 av Eva Zetterberg m. fl., Svenska kyrkans aktieinnehav i vapenindustrin
Kyrkomötet beslutar att en nolltolerans införs för Svenska kyrkans aktieinnehav i vapenindustrin.
Motion 2004:64 av Britta Olinder m.fl., Svenska kyrkans förhållande till de marknadskrafter som arrangerar spel eller vadslagning med ekonomiska insatser
Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att i Svenska kyrkans finanspolicy låta utöka kriterierna för finansiella placeringar så att dessa inte kan göras i företag som arrangerar spel och vadslagning för pengar.
Läronämnden
Läronämnden har yttrat sig med anledning av motion 2004:58. Yttrandet Ln 2004:11y bifogas betänkandet som bilaga 1.
Utskottet
Bakgrund
Den ekonomiska förvaltningen av Svenska kyrkans medel på den nationella nivån skall enligt 51 kap. 2 § kyrkoordningen ske på ett sådant sätt att kravet på god avkastning och betryggande säkerhet tillgodoses. Medlen skall därtill förvaltas på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar. Samma krav gäller för församlingar, samfälligheter (47 kap. 2 §) och stift (49 kap. 2 §).
Kyrkofondens styrelse ansvarar för förvaltningen av kyrkofonden och andra tillgångar på den nationella nivån (10 kap. 5 §). Särskilda bestämmelser om kyrkofondens förvaltning finns i 45 kap. 2 §. Paragrafens tredje stycke lyder:
Fonden skall förvaltas så effektivt som möjligt. Den skall vara placerad på ett sådant sätt att riskerna sprids och att fonden uppnår bästa möjliga uthålliga totalavkastning. Fonden skall därtill förvaltas på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar.
Kyrkofondens styrelse fastställer en finanspolicy för att ange regler för hur Svenska kyrkans tillgångar på nationell nivå skall förvaltas med avseende på tillgångsslag och deras gränser, fördelning mellan tillåtna tillgångsslag, avkastningskrav och hur olika etiska aspekter skall beaktas. Kyrkofondens styrelse inrättade hösten 2000 Svenska kyrkans etiska råd som utgörs av oberoende personer från olika områden inom samhälle och näringsliv. Rådet fungerar som en diskussionspartner och har ingen beslutsrätt. Kyrkofondens styrelse prövar årligen om förändringar behövs i policyn.
Frågan om etiska kriterier behandlades under 2000 års kyrkomöte, dels vid frågestunden (fråga 8) och dels i Ekonomi- och egendomsutskottet (EE 2000:2) med anledning av två motioner (Mot 2000:7, Mot 2000:27). Motionerna tog då upp företag som tillhandahåller pornografi. I utskottsbetänkandet redovisas Kyrkostyrelsens arbete med etiska placeringskriterier sedan 1998. Utskottet konstaterade
att både Kyrkostyrelsen och Kyrkofondens styrelse aktivt arbetar med tilllämpningen av kyrkoordningens bestämmelser om medelsförvaltningen. Det är, som Läronämnden konstaterar i sitt yttrande, inte möjligt att skapa ett policydokument som skulle täcka alla tänkbara situationer. Det krävs en bred kompetens och ett kontinuerligt arbete kring dessa frågor.
Dessutom efterlyste utskottet gemensamma riktlinjer för alla delar av Svenska kyrkans kapitalförvaltning på den nationella nivån. Den nu gällande finanspolicyn täcker alla dessa delar. I bilagan till Finanspolicy för Svenska kyrkans nationella nivå 2004 finns särskilda anvisningar för förvaltningen av verksamhetsdestinerade medel och av ideella placeringar.
Placeringspolicyn innehåller både positiva och negativa kriterier. Enligt den nu gällande policyn görs inte placeringar i företag som tillhandahåller pornografi, inte heller i företag vars rapporterade årliga omsättning till mer än 25 procent utgörs av vapen, tobak eller alkohol. Företag som sysslar med spel eller vadslagning nämns inte.
Överväganden
Ekonomi- och egendomsutskottet vill påminna om vad utskottet konstaterade i sitt betänkande år 2000 (EE 2000:2, se ovan) om värdet av ett kontinuerligt arbete med etiska kriterier utifrån en bred kompetens.
Läronämnden har yttrat sig med anledning av motion 2004:58 enligt följande:
Kyrkan skall alltid söka vägar att minimera våld och skapa positiva förutsättningar för fred. Utifrån kristen lärotradition kan man inta olika förhållningssätt beträffande kapitalförvaltning, vapenproduktion och bruk av våld för nationellt försvar. I den konkreta frågan om nolltolerans för kyrkans aktieinnehav i vapenindustrin kan man därför dra olika slutsatser.
I utskottets utfrågning av generalsekreteraren, ekonomichefen, controllern och ordföranden för Kyrkofondens styrelse framgick att arbetet med etiska kriterier är ett centralt inslag i medelsförvaltningen. Förvaltarnas arbete följs upp kontinuerligt samtidigt som det principiella arbetet med kriterierna pågår. Lärdom söks även från andra kyrkors och andra organisationers erfarenheter. Utskottet ser mycket positivt på förslaget som ordföranden för Kyrkofondens styrelse lade fram om återkommande information till Kyrkomötet om Kyrkofondens styrelses arbete med etiska kriterier.
Utskottet menar att båda motionernas intentioner är eftersträvansvärda samtidigt som det råder delade meningar kring totalt avståndstagande från placeringar i vapenproduktion. Utskottet erfar att Kyrkofondens styrelse aktivt arbetar för att minimera placeringar i vapenproducerande företag. Kyrkofondens styrelse har också diskuterat frågan om spel skall inkluderas i den negativa listan men avstått på grund av svårigheter med tillämpningen. Kyrkofondens styrelse vill prioritera utvecklandet av positiva placeringskriterier. Motionerna avslås.
Uppsala den 16 september 2004
På Ekonomi- och egendomsutskottets vägnar
Reidar Gustafsson
Närvarande: Reidar Gustafsson, ordförande, Ann-Marie Hallin, Leif Nilsson, Inga-Lisa Eklundh, Sigvard Olsson, Bengt Berg, Christina Pregmark Gyberg, Peter Hemminger, Gösta Äng, Ingemar Öberg, Ingrid Smittsarve, Christer Mohlin, Erling Öhman, Michael Martinson och Åke Bendix.
Biskop Martin Lind har deltagit i utskottets överläggning.
Särskild mening av Göran Mård
Jag anser att Svenska kyrkans etik och moral kräver en nolltolerans för aktieinnehav i vapenindustrin.
Läronämndens yttrande
2004:11y
Om kyrkans aktier i vapenindustrin
|
|
Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motion 2004:58 Svenska kyrkans aktieinnehav i vapenindustrin.
Kyrkan skall alltid söka vägar att minimera våld och skapa positiva förutsättningar för fred. Utifrån kristen lärotradition kan man inta olika förhållningssätt beträffande kapitalförvaltning, vapenproduktion och bruk av våld för nationellt försvar. I den konkreta frågan om nolltolerans för kyrkans aktieinnehav i vapenindustrin kan man därför dra olika slutsatser.
Uppsala den 31 augusti 2004
På Läronämndens vägnar
KG Hammar
Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg*, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Cristina Grenholm, Bengt Gustafsson, Ann-Catrin Jarl, Fredrik Lindström och Jesper Svartvik.
* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.