Ekumenikutskottets betänkande

1998:2

Det andra europeiska ekumeniska mötet (EEA2) "Försoning - Guds gåva och källa till nytt liv" samt Konferensens för europeiska kyrkor (KEK) elfte generalförsamling i Graz 1997

KEu 1998:2

Sammanfattning

Till Ekumenikutskottet har för beredning hänvisats CsSkr 1998:7 om det andra europeiska ekumeniska mötet (EEA2) "Försoning - Guds gåva och källa till nytt liv" samt Konferensens för europeiska kyrkor (KEK) elfte generalförsamling i Graz 1997.

Skrivelsen

Skrivelsen utgör en återrapportering från Det andra europeiska ekumeniska mötet (EEA2) "Försoning - Guds gåva och källa till nytt liv", 23-29 juni 1997, dels Konferensens för europeiska kyrkor (KEK) elfte generalförsamling, 30 juni-4 juli 1997, Graz i Österrike.

I skrivelsen föreslår Centralstyrelsen kyrkomötet besluta

1. att ta emot rapporter och budskap från Det andra europeiska ekumeniska mötet och Konferensens för europeiska kyrkor generalförsamling i Graz och uppdra åt Centralstyrelsen att starkt rekommendera att de blir föremål för studium inom Svenska kyrkan i församlingar, stifts- och riksorgan,

2. att uppdra åt Centralstyrelsen att beakta erfarenheterna från de båda mötena i Graz i arbetet med revidering av ekumeniska riktlinjer för Svenska kyrkan.

Läronämnden har inte yttrat sig över skrivelsen.

Utskottet

Utskottet, som vid behandlingen av skrivelsen inhämtat information från ekumenikhandläggarna Yvonne Dahlin och Hans Engdahl samt av kontraktsprost Margarethe Isberg, (här i egenskap av delegat under de båda mötena i Graz, samt därefter som ledamot av KEK:s centralkommitté och dess presidium), har följande kommentarer.

Utskottet bejakar starkt den strävan till integration och ökat samarbete med andra ekumeniska partner som KEK nu ger uttryck för, enligt vad som redovisas i skrivelsen. De begränsade resurser som står till Genève-kansliets förfogande utnyttjas bättre om arbetet snarare inriktas på att bygga upp och stödja olika samverkansformer mellan kyrkor och kyrkliga organisationer. Detta är också den form för samarbete som svarar bäst mot Svenska kyrkans nuvarande tankar om ekumeniskt samarbete, såväl nationellt som internationellt.

Utskottet vill särskilt fästa kyrkomötets uppmärksamhet på den slutsats Centralstyrelsen dragit utifrån sin analys av Svenska kyrkans roll i KEK.

Svenska kyrkans profil som brobyggare och ekumeniskt medveten kyrka behövs fortsättningsvis i det europeiska samarbetet, inte minst nu när Västeuropa och EECCS blir tydligare integrerade i arbetet. Detta bör få konsekvenser även för Lutherhjälpens och Svenska kyrkans missions europaarbete.1

Utskottet ser med tillfredsställelse på att styrelsen så entydigt markerar en ambition att hålla samman de ekumeniska frågorna, vare sig de hänför sig till en internationell eller nationell kontext.

Hemställan

Med hänvisning till det ovan anförda hemställer utskottet beträffande det andra europeiska ekumeniska mötet (EEA2) "Försoning - Guds gåva och källa till nytt liv" samt Konferensens för europeiska kyrkor (KEK) elfte generalförsamling i Graz 1997, att kyrkomötet med bifall till CsSkr 1998:7 beslutar

Sigtuna den 21 augusti 1998

Christina Schnackenburg

Johan F Dalman

Närvarande: Christina Schnackenburg , ordförande, Bengt-Åke Gustafsson, Bo E Nilsson, Maja Larsson, Bengt Nilsson, Barbro Ingwall, Jan-Anders Ekelund, Nils Möller, Kerstin Zetterberg, Gunilla Persson, Allis Olsson, Åsa Ingårda, Juhani Rantanen, Christina Hjertén, Johan Lothigius.

Biskoparna Biörn Fjärstedt och Caroline Krook har deltagit i utskottets arbete.

1 CsSkr 1998:7 s. 13.