Gudstjänstutskottets betänkande
1996:1
Kyrkohandboken
I motionerna KMot 1996:12, KMot 1996:37 och KMot 1996:39 till kyrkomötet framläggs förslag som berör Den svenska
kyrkohandboken.
I motion KMot 1996:12 av Birger Palo hemställs
att kyrkomötet medger att präster efter dopsamtal tillåts använda 1942 års ordning för dop eller
göra smärre förändringar i nu gällande ritual då föräldrarna så önskar.
I motion KMot 1996:37 av Lars Ekblad hemställs
att kyrkomötet beslutar begära att Centralstyrelsen låter utvärdera 1986 års Kyrkohandbok och
framlägga förslag till reviderad Kyrkohandbok.
I motion KMot 1996:39 av Vivianne Wetterling hemställs
att kyrkomötet hos Centralstyrelsen begär förslag till en kyrklig kungörelse om ett tillägg i
Kyrkohandboken som säger att ett moment som benämnes TYSTNAD skall ingå i
begravningsritualet.
Läronämnden har yttrat sig över motionerna 1996:12 och 39. Läronämndens yttranden bifogas
som bilaga 1(LN 1996:8) och bilaga 2(LN 1996:13).
BAKGRUND
Motionerna tar upp skilda frågor, vilka har det gemensamt att de berör Den svenska
kyrkohandboken. För att tydliggöra framställningen kommer de att kommenteras var för sig.
Motion KMot 1996:12
I motionen återkommer motionären med sin begäran från ombudsmötet 1991 i motion 562, att
Svenska kyrkan skall tillåta användning av alternativ till moment i nuvarande kyrkohandbok.
Nu, liksom i den tidigare motionen, är det framför allt dopgudstjänstens befrielsebön som
motionären önskar kunna avstå från att använda. I motion 12 till årets kyrkomöte föredras
användningen av ordet "bevara" i stället för "befria" i dopgudstjänstens befrielsebön. Enligt
motionären stöter sig många människor i dag på tanken att barnen skulle vara i ondskans våld.
Därför skulle det, enligt motionären, vara att föredra om formuleringarna kunde ändras i bönen,
eller om alternativ kunde finnas till denna bön. Motionären hemställer därför att kyrkomötet
medger att 1942 års dopordning får användas, eller smärre förändringar göras i nuvarande
dopordning efter det att dopsamtal hållits.
I motion 562 till 1991 års ombudsmöte tog motionären sin utgångspunkt i den laestadianska
rörelsens situation. Då begärdes att Svenska kyrkan skulle inta en generös hållning till denna
rörelse när det gällde kyrkohandbokens gudstjänstordningar.
Gudstjänstutskottet redogjorde i sitt betänkande OG 1991:505 för hur flera motionärer tidigare
väckt frågan om större frihet i användningen av kyrkohandboken. 1988 års kyrkomöte betonade
gentemot dessa önskemål den stora frihet som redan finns inom den nuvarande kyrkohandbokens
ram. I samma kyrkomöte tog läronämnden upp denna fråga med anledning av ett missale som
utgivits av arbetsgemenskapen Kyrklig Förnyelse. Läronämnden skrev då att "kyrkans
gudstjänstordningar är som helhet ett uttryck för kyrkans tro. Det är därför viktigt att, ...
ändringar i liturgin inte sker utan hänsyn till helhetssammanhanget och kyrkans ordinarie
beslutsprocess", Ln 1988:10.
Det som motionären vid årets och 1991 års kyrkomöte särskilt fäst sig vid är den befrielsebön
som ingår i dopgudstjänsten.
I betänkandet 1991:505 gjorde gudstjänstutskottet en historisk redogörelse för befrielsebönens
bakgrund. Den svenska dopordningen har från Olaus Petris dopordning 1529 fram till 1811 års
kyrkohandbok innehållit exorcismer, som till sin språkliga utformning varit avsevärt mer
kraftfulla än den nuvarande kyrkohandbokens befrielsebön. Innebörden har dock varit
densamma: i dopet ingriper Gud i människans liv för att ge henne frihet från ondskans
sammanhang. Både Martin Luther och Olaus Petri var av uppfattningen att exorcismen i sig själv
inte var nödvändig för dopet, men att den tydligast av bönerna i den gamla dopordningen
uttrycker det som Gud gör med människan i dopet. Därför behölls exorcismen i de lutherska
dopordningarna. Reformert teologi, med en annan syn på människans förhållande till ondska och
synd, avlägsnade däremot exorcismen så att den inte finns kvar i de reformerta kyrkornas
dopordningar.
I både Danmark och Sverige kom under 1500-talets slutskede och 1600-talets inledning de
kungliga familjerna att ta intryck av reformert teologi, vilket påverkade inställningen till
exorcismens användning vid dop av barn. I Danmark avlägsnades exorcismen. I Sverige utbröt
vid Uppsala möte 1593 en allvarlig schism om exorcismens användning. Hertig Karl, sedermera
Karl IX, ville inte skriva under mötesbeslutet om användningen av exorcism bibehölls, medan
kyrkans företrädare ville att exorcismen skulle finnas kvar i dopordningen. För att nå fram till en
lösning gjordes en kompromiss: hovförsamlingen undantogs från kravet att använda exorcism.
Uppsala möte kunde därför tänka sig att mildra formuleringen "Fahr här uth, etc" till att i stället
säga "Wijk här ifrå, etc" "Dogh så, at man här medh icke thes heller fördömer the Församblinger
j främmendeland, eller höge Personer här inrijkes, som thenne icke så bruke, uthan sigh hafwe
then förbehållen, och elliest medh oss äre ehns j Trone." (Ur Confessio Fidei, Verbum 1993, sid.
13 f.)
Som gudstjänstutskottet redogjort för vid 1991 års ombudsmöte behölls exorcismen i
dopordningen fram till 1811. I den nya kyrkohandbokens dopordning hade år 1811 exorcismen
borttagits. Detta väckte stor oro och häftiga reaktioner i landets norra delar. Det begärdes att den
gamla dopordningen från 1693 års kyrkohandbok skulle få användas i stället, under det att en ny
dopordning arbetades fram. Endast med knapp majoritet avslogs detta förslag från biskopen i
Härnösand. Kritiken från landets nordligaste stift bestod bland annat i att den nya dopordningen
fördunklade tanken på synd och nåd, tanken på att Gud griper in med sin nåd för att frälsa
människan.
För att dämpa den kritik som framkom vid avlägsnandet av dopexorcismen utarbetades i de
följande kyrkohandboksförslagen en bön som uttrycker samma tankegång på ett mindre
kraftfullt sätt: "uttage dig från mörkrets väldighet". Denna rest av tidigare kyrkohandböckers
dopexorcism fanns i 1917 års kyrkohandbok, samt med formuleringen "frälse dig från mörkrets
välde" i den fakultativa bön som finns med i 1942 års kyrkohandbok. Det är dessa formuleringar
som ligger bakom den nuvarande befrielsebönens ord: "befria NN från mörkrets makt".
Gudstjänstutskottet vid 1991 års ombudsmöte menade att den nuvarande kyrkohandbokens
dopordning inte präglas av samma synsätt som funnits i äldre kyrkohandböcker, att något ont
hotar barnet om det inte hinner döpas. Utskottet underströk dock betydelsen av att stiften inte
handlar alltför olika när det gäller att slå fast vad som måste följas i kyrkohandboken och vad
som kan förändras lokalt.
Den enskilde prästen kan komma i en svår mellanställning mellan grupper med specifika krav
och förväntningar å den ena sidan och kyrkohandbokens ordningar å den andra sidan om det inte
finns en tydlig handlingslinje.
Utskottet tog vidare del av en redogörelse för överläggningar mellan representanter för Luleå
stift och den laestadianska rörelsen. Överläggningar som motionären till årets kyrkomöte önskar
se en fortsättning på.
Till 1994 års kyrkomöte hade inkommit två motioner som avsåg användningen av äldre kyrkliga
böcker, KMot 1994:8 och 39. I sitt betänkande KG 1994:6 gjorde gudstjänstutskottet en
överblick över hur det ser ut i andra kyrkor som Svenska kyrkan har nära samarbete med.
Utskottet kunde se positiva sidor i att öppna mycket större valfrihet än i dag när det gäller bruket
av gudstjänstböcker. "Att på så sätt låta efterfrågan styra valet av dessa böcker skulle ge
församlingarna stora möjligheter att profilera sitt gudstjänstliv och att samla människor med ett
gemensamt synsätt till en viss typ av gudstjänst." Utskottet menade dock "att de negativa
följderna av att låta 'marknadskrafterna' styra gudstjänstlivets utveckling" var klart övervägande.
Utskottet betonade vidare att man väl kände till "att det inom Svenska kyrkan finns grupper och
fromhetsriktningar som har svårigheter att acceptera och bruka de nu gällande
gudstjänstböckerna. Den kritik som dessa grupper har riktat mot innehållet i de nu gällande
böckerna har tillfört samtalet om gudstjänstlivet i Svenska kyrkan frågeställningar som är
nödvändiga för en dialog kring gudstjänstens identitet. Gudstjänstutvecklingen i Svenska kyrkan
kan inte förstås utan denna kritiska diaolg." Samtidigt menade utskottet "att dessa grupper måste
ta till sig den utmaning som de gällande gudstjänstböckerna innebär." Gudstjänstutskottet delade
vidare Läronämndens bedömning att det normalt är de nu gällande gudstjänstböckerna som skall
användas och att de är viktiga uttryck för kyrkans bekännelse och enhet. En viss frihet, menade
läronämnden och utskottet, att det finns goda skäl för, men en frihet inom de gällande böckernas
ram. Vid enstaka tillfälle kan äldre böcker användas.
Läronämnden gjorde i sitt yttrande 1994:15 ytterligare en markering. Nämnden menade "att
Svenska kyrkan inte kan acceptera att äldre liturgiska böcker används för att de nya böckerna
inte anses teologiskt och bekännelsemässigt tillfredsställande."
Läronämnden hänvisar i sitt yttrande över motion 12 vid årets kyrkomöte, Ln 1996:8, till det
ovan nämnda yttrandet från 1994. Vidare anför läronämnden att överväganden om vissa moment
i kyrkohandbokens ordningar skall utformas med fler alternativ eller göras fakultativa, får
bedömas i en kommande översyn av kyrkohandboken.
Motion KMot 1996:37
Motionären hemställer, med anledning av att nu tio år förflutit sedan den nuvarande
kyrkohandboken togs i bruk, att Centralstyrelsen skall låta utvärdera och revidera
kyrkohandboken.
Sedan den nuvarande kyrkohandboken beslutades av 1986 och 1987 års kyrkomöten har till
varje års kyrkomöte inkommit några motioner med begäran om mindre eller mer genomgripande
förändringar i kyrkohandbokens ordningar. I utskottsbehandlingen av dessa ändringsförslag har
hänvisats till att det skulle vara olyckligt om kyrkans gudstjänstböcker reviderades och fick
tryckas om alltför ofta. Redan 1987 års kyrkomöte formulerade dessa tankar och menade att det
säkerligen vore "olyckligt för vår kyrkas gudstjänstliv, om kyrkomötet ... utfärdade nya
föreskrifter kanske varje år." Utskottet fann därför "starka skäl tala för att man bör avvakta med
ändringar i kyrkohandboken." KE 1987:9
För att samla de förslag om ändringar i kyrkohandboken som förekommit vid olika kyrkomöten
menade utskottet vid 1988 års kyrkomöte att sådana ändringsförslag skulle samlas i en "bank"
för att tas fram vid en kommande översyn av kyrkohandboken. Genom ett sådant handlingssätt
kunde man "lättare göra en översyn utifrån en helhetssyn på böckerna i fråga och undvika
lösryckta detaljändringar." KE 1988:3
Vid 1991 års kyrkomöte instämde både gudstjänstutskottet och läronämnden i dessa tidigare
gjorda bedömningar, att samla förslagen till ändringar i väntan på en kommande översyn av
kyrkohandboken. KG 1991:4 och Ln 1991:7
Framför allt är det nyöversättningen av Gamla testamentet som har setts som ett tillfälle att se
över de kyrkliga böckerna. När den nya bibelöversättningen i sin helthet är avslutad får denna
text följder för texterna bland annat i Evangelieboken och i En liten bönbok. I samband med att
dessa böcker skall utkomma i ny upplaga med den nya texten kan också kyrkohandbok och
psalmbok utkomma i översedda versioner. Den nya bibelöversättningen är planerad att föreligga
till första söndagen i advent 1999.
Med anledning av detta har Församlingsnämnden i sitt arbete planerat att påbörja en översyn av
de kyrkliga böcker som berörs av den nya bibelöversättningen och att i samband med detta sätta
i verkställighet tidigare beslut i kyrkomöte och ombudsmöte som berör kyrkohandboken,
psalmboken, evangelieboken och En liten bönbok. I Stiftelsestyrelsens skrivelse till årets
ombudsmöte heter det på sid. 39 StSkr 1996:501 om särskilda mål för 1997-99: "Den svenska
kyrkohandboken jämte musik, Den svenska psalmboken och Den svenska evangelieboken ska
ses över. Översynen sker med anledning av dels den kommande nyöversättningen av Gamla
testamentet, dels nya ekumeniska översättningar av Herrens bön och trosbekännelserna, dels
uppdrag från kyrkomötet och dels kommande ny reglering av Svenska kyrkans gudstjänstliv från
och med år 2000. En liten bönbok ska bli föremål för revision."
Motion KMot 1996:39
I motionen om begravningsgudstjänsten redogörs för hur avskedstagandet kan bli alltför hastigt.
Därför, menar motionären, behövs ett särskilt moment med tystnad tillföras ordningen för
begravningsgudstjänst. Motionären hemställer i enlighet med detta att Centralstyrelsen utformar
ett förslag till kyrklig kungörelse om en komplettering av kyrkohandbokens ordning för
begravningsgudstjänst med ett sådant moment, "tystnad".
Frågan om tystnad som ett särskilt moment i begravningsgudstjänsten har inte tidigare varit
föremål för kyrkomötets behandling. Inte heller har denna fråga tagits upp i de utredningar och
förslag som ligger bakom den nuvarande kyrkohandboken: SOU 1981:65, SOU 1986:46 eller
vid 1986 års kyrkomöte.
Den nuvarande kyrkohandboken nämner i sina två ordningar för begravningsgudstjänst inte
något om tystnad, varken i de allmänna anvisningarna före ordningarna eller i de särskilda
anvisningstexter som ingår i ordningarna.
Vid 1993 och 1994 års ombudsmöten har frågor om begravningsgudstjänsten aktualiserats av
motioner som behandlats. I motion OMot 1993:564 berördes frågan om lämplig tid för
begravningsgudstjänst. I OMot 1994:527 begärdes åtgärder för att få fram praktiska och
pastorala anvisningar. Gudstjänstutskottet berörde i sina betänkanden OG 1993:503 och
1994:504 inte frågan om tystnadens plats i begravningsgudstjänsten.
Läronämnden understryker i sitt yttrande över motion 1996:39 att tystnad och meditation är
naturliga inslag i gudstjänstlivet. Kyrkohandbokens ordning för begravningsgudstjänst ställer
inga hinder i vägen för att låta tystnad ingå i avskedstagandet.
UTSKOTTET
Eftersom motionerna tar upp skilda frågor, som dock alla rör kyrkohandboken, kommer de även
fortsättningsvis av utskottet att behandlas var för sig.
Motion KMot 1996:12
Utskottet kommer, med anledning av den utförliga behandling som gudstjänstutskottet vid 1991
års ombudsmöte gjort av frågan om användningen av kyrkohandbokens dopordning, att fatta sig
kort. Utskottet hänvisar till den bedömning som gjordes av 1991 års ombudsmöte, som avslog en
motion med liknande innehåll. Utifrån läronämndens yttrande över motionen ser utskottet
behovet av en ytterligare reflektion kring den frihet som finns i en luthersk kyrka att "tillåta viss
variation och frihet när det gäller bruket av liturgiska böcker" och att man vid "lämpliga
tillfällen" kan använda äldre gudstjänstordningar.
Ett bifall till motionen skulle, enligt utskottet, inte i sak förändra den rådande situationen. En
viss frihet finns redan i dag när det gäller bruket av liturgiska böcker, men frågor av detta slag
måste lösas på det pastorala planet genom att frågan tas upp med biskop och domkapitel. På
denna pastorala nivå finns då möjligheten att komma fram till lösningar som gäller den
uppkomna situationen. Ett bifall till motionen skulle således inte förändra att frågan måste lösas
pastoralt.
Särskilt vill utskottet understryka betydelsen av att det i frågor av detta slag är nödvändigt med
samråd inom stiftet. Det pastorala ansvaret ligger här på stift och församling och kan inte utövas
genom beslut i kyrkomötet.
I övrigt menar utskottet, att det får lämnas till en kommande översyn av kyrkohandboken att
bedöma befrielsebönens utformning i dopordningen och om denna skall vara fakultativ eller inte.
Utskottet hemställer med anledning av det här anförda om avslag på motionen.
Motion KMot 1996:37
Utskottet menar att motionen till viss del är besvarad genom att ett arbete med en översyn av
kyrkohandboken redan ingår i Församlingsnämndens verksamhetsplan för de kommande åren.
Denna översyn syftar till att leda fram till att ett förslag överlämnas till Centralstyrelsen för att
som en skrivelse komma till kyrkomötet, troligen år 2001.
Till frågan om en översyn av kyrkohandboken vill utskottet instämma i motionärens önskemål
om att också en utvärdering av kyrkohandboken görs i samband med översynen. Denna
utvärdering menar utskottet är av avgörande betydelse för utformningen av det slutliga förslaget
till översedd kyrkohandbok.
Vad utskottet anfört om att en utvärdering av kyrkohandboken görs i samband med
översynsarbetet bör kyrkomötet som sin mening ge Centralstyrelsen till känna.
Motion KMot 1996:39
Utskottet är, på liknande sätt som i behandlingen av motion 1996:12, av den uppfattningen att
även tystnadens plats i begravningsgudstjänsten hör till ett pastoralt sammanhang som skall ta
hänsyn till de lokala förutsättningarna.
Avskedstagandet är som moment i begravningsgudstjänsten nytt i 1986 års kyrkohandbok och
fanns inte tidigare med inom gudstjänstens ram. Utskottet anser att denna förändring har tillfört
begravningsgudstjänsten en ny och väsentlig sida. Avskedstagandet ses som en del av det
pastorala sammanhanget i gudstjänsten och är inte enbart en privat angelägenhet.
Utskottet instämmer således i motionärens syn att tystnaden har stor betydelse i en
begravningsgudstjänst. Utskottet vill, i likhet med motionären, understryka att gudstjänsten
inklusive avskedstagandet inte får upplevas som forcerad och oavslutad. Lokala överläggningar
mellan präster och begravningsentreprenörer, ja, alla berörda parter, kan skapa förutsättningar
för att begravningsgudstjänsten inte upplevs på det sättet.
Det är utskottets mening att tystnad och meditation ofta utgör en viktig och naturlig del av
begravningsgudstjänsten, men att man inte skall föreskriva tystnad som ett särskilt moment i
varje förekommande begravningsgudstjänst. Ingen sådan gudstjänst är helt lik en annan. Det kan
finnas platser i ordningen där tystnad ibland är lämpligare. Ibland kan det vara lämpligt med att
låta de anhöriga samlas en stund under tystnad i kyrkan före gudstjänsten. Någon gång kan det
till och med vara olämpligt med en längre tystnad i samband med avskedstagandet. Detta bör
således, enligt utskottet, avgöras vid varje särskilt tillfälle utifrån de förhållanden som är för
handen.
Utskottet instämmer helt i läronämndens bedömning. Utskottet menar i likhet med läronämnden
att kyrkohandboken inte ställer några hinder i vägen om man önskar en stunds tystnad i samband
med avskedstagandet. Detta är inte en fråga där kyrkomötet skall utfärda direktiv.
Utskottet hemställer med anledning av detta om avslag på motionen.
HEMSTÄLLAN
Med hänvisning till det anförda hemställer utskottet
1. beträffande dopgudstjänstens utformning
att kyrkomötet avslår motion KMot 1996:12,
2. beträffande en utvärdering och översyn av kyrkohandboken
att kyrkomötet med anledning av motion KMot 1996:37 som sin mening ger Centralstyrelsen till känna
vad utskottet anfört,
3. beträffande begravningsgudstjänstens utformning
att kyrkomötet avslår motion KMot 1996:39.
Sigtuna 23 augusti 1996
På gudstjänstutskottets vägnar
Glenn Håkanson
Nils-Henrik Nilsson
--
Närvarande: Glenn Håkansson ordf., Rune Entelius, Asta Karlsson, Bengt Ivar Peterson, Ulla
Fransson, Ulla-Britt Emanuelsson, Anders Åkerlund, Sven G Månsson, Ann-Marie Nylander,
Elsa Spännar, Per-Göran Rosén, Birgitta Ågebrant, Bengt Linvall, Pekka Heikkinen och Einar
Malmström.
Biskoparna Biörn Fjärstedt och Martin Lind har deltagit i utskottets överläggningar.
|