Motion till kyrkomötet

1996:37

av Lars Ekblad
om utvärdering och revision av Kyrkohandboken 1986

"-- Tag hand om oss, Herre, när vi står här uppgivna av förtvivlan och frågor. Var oss nära i sorgen så att vi inte frestas att överge dig.

-- Nej det var ju just de orden som jag skulle undvika. 'Inte frestas att överge dig.' Vad är det för en trött och utmattad kyrkohandbokskommitté som kompromissat fram just den outhärdliga frasen, medan beslutsfattarna otåligt väntat på att få sända de demokratiskt manglade formuleringarna till tryckeriet?" (Ur Bo Larsson: Mörka Rum och Ögonstenar, Verbum 1996.)

1996 firar vi 10-årsminnet av den nya kyrkohandboken. En del formuleringar är mindre lyckade, en del gudstjänstordningar har inte burit.

Andra ordningar har förnyat församlingens gudstjänst, inspirerat och fött nya böner och tankar kring nya ritual.

Det är dags att utvärdera det vi slitit på i tio år och pröva om det håller. Kyrkan behöver förnya för 2000-talet, inte bara med tanke på organisationen -- hennes kläder, utan också med tanke på kroppen och hjärtat -- gudstjänsten.

Det vi behöver göra är att utvärdera, sammanställa och formulera på nytt.

Undertecknad hemställer därför

att kyrkomötet beslutar begära att Centralstyrelsen låter utvärdera 1986 års Kyrkohandbok och framlägga förslag till reviderad Kyrkohandbok.

Tysslinge den 18 juni 1996

Lars Ekblad