Läronämndens yttrande
1996:8

med anledning av motion om alternativ vid dop

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 1996:12.

Läronämnden hänvisar till sitt yttrande Ln 1994:15 där frågan om bruket av olika gudstjänstordningar genomgicks. Läronämnden yttrade sig bl.a. på följande sätt:

"Läronämnden menar:

- att det finns av Svenska kyrkan antagen kyrkohandbok, psalmbok och evangeliebok som är gällande. Genom att anta dessa nya böcker har kyrkan angivit vad som normalt skall användas. De liturgiska böckerna är viktiga uttryck för kyrkans bekännelse och enhet.

- att det finns skäl att i en luthersk kyrka tillåta en viss variation och frihet när det gäller bruk av liturgiska böcker i den allmänna gudstjänsten; från lärosynpunkt innebär inte antagandet av en ny kyrkohandbok, psalmbok och evangeliebok att de tidigare i sin helhet underkänns teologiskt.

- att man vid lämpliga tillfällen kan använda äldre former av liturgier och psalmböcker för att på så sätt stärka kontinuiteten med gångna släkten och flydda tider."

Gudstjänstordningarna i kyrkohandboken från 1986 står i kontinuitet med motsvarande ordningar i 1942 års kyrkohandbok och är formade för vår tids människor. Om vissa moment i olika gudstjänstordningar i framtiden skall utformas på annat sätt, alternativa formuleringar skapas eller vissa moment göras fakultativa får bedömas i en kommande översyn av kyrkohandboken.

Uppsala den 13 augusti 1996

På läronämndens vägnar

GUNNAR WEMAN

Ragnar Persenius

Närvarande: Ärkebiskop Gunnar Weman, ordförande, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd, biskop KG Hammar, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Henrik Svenungsson, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup.