Motion till kyrkomötet

1996:39

av Vivianne Wetterling
om ett tillägg i Kyrkohandboken vid begravningsgudstjänst

Som präst upplever jag ofta att anhöriga inför en begravning, känner oro inför avskedstagandet inne i kyrkan/kapellet.

Ofta hänger det samman med att de tycker att det känns obehagligt att i andras åsyn gå fram till kistan för att ta farväl.

Detta kan resultera i att de efteråt känner att avskedet gått alltför snabbt. Efter begravningsakten förväntas ofta också de sörjande ganska snart lämna kyrkan/kapellet.

En stunds TYSTNAD efter själva akten, eller företrädesvis ett moment som benämnes TYSTNAD och som ingår i begravningsceremonin, och som lägges på slutet, då de sörjande lämnas ensamma av präst och annan personal, tror jag skulle upplevas positivt av många.

De sörjande som så önskar, kan då sitta kvar en stund, titta på de blommor som sänts, och sedan i egen takt ta adjö av honom/henne som lämnat dem.

Jag hemställer

att kyrkomötet hos Centralstyrelsen begär förslag till en kyrklig kungörelse om ett tillägg i Kyrkohandboken som säger att ett moment som benämnes TYSTNAD skall ingå i begravningsritualet.

Göteborg den 19 juni 1996

Vivianne Wetterling