Motion till kyrkomötet
1996:12
av Birger Palo
om möjlighet till alternativ vid dop
Till kyrkomötet 1991 inlämnade jag en motion angående möjlighet för
människor att bemötas positivt i de fall de önskade alternativ eller smärre
förändringar i den nya ordning för dop som Svenska kyrkan antagit. En del vill
t.ex. att deras barn ska döpas enligt 1942 års ordning för dop, medan andra
endast önskar smärre förändringar i nu gällande ordning, som t.ex. att den
s.k. befrielsebönen förändras, så att den inte ger associationer till exorcism,
dvs. djävulsutdrivning.
Den gången avslogs min motion, om än jag med tacksamhet noterade att
flera reservanter stödde den. Det utlovades dock samtal om frågan mellan
biskopar och präster om frågan, särskilt i bygder där problem kunde uppstå.
Det är mig obekant i vilken utsträckning frågan verkligen har diskuterats,
men många unga föräldrar har ändå upplevt att det hos många präster finns
en beredskap till alternativa ordningar och små ändringar i nu gällande
dopritual. Bl.a. har det gått att finna präster, som accepterar att i
befrielsebönen använda ordet "bevara" i stället för "befria", vilket dessa
föräldrar varit tacksamma för. Fortfarande finns dock många präster, som
hävdar att de inte har rätt att tillmötesgå sådana önskemål. Ibland beror
oviljan säkert på djup egen övertygelse om befrielsebönens nödvändighet,
och det får man i så fall respektera och försöka få annan präst att förrätta
dopet. Ibland tycks oviljan att gå föräldrarna till mötes mest bero på rädsla för
att avvika från fasställd ritual och kanske ibland bara på behov av att
demonstrera makt.
Under den gångna vintern behandlade ett radioinslag dopfrågan. Om jag
minns rätt var det i programmet Människor och tro. En ung nybliven mor och
en kvinnlig präst medverkade i programmet. Den unga modern hade från
början ingen personligt kristen tro, men upplevelsen att få barn hade för
henne varit av nästan religiös karaktär, och hon hade känt det viktigt att ta
reda på vad dopet skulle innebära för hennes barn. Hon ville ha en kvinnlig
präst som dopförrättare, berättade hon, och tillsammans med henne gick de
igenom dopritualet. Det var tydligen fråga om en mycket observant ung
kvinna, för hon hade enlig egen utsago reagerat direkt negativt inför
befrielsebönen. Om den skulle bes, då fick dopet vara, för hennes barn var
inte någonting som ondskan hade i sitt våld, menade hon. Den kvinnliga
prästen hade accepterat att ändra på formuleringarna, och barnet döptes.
Modern kände att hon hade blivit positivt bemött av kyrkan. Jag har också i
andra sammanhang hört präster själva uttrycka tveksamhet inför
befrielsebönen. Det är alltså inte bara vissa väckelserörelser som önskar
större frihet i frågan.
Därför är min vädjan till 1996 års kyrkomöte: Låt det bli officiellt tillåtet för
prästerna, att efter ett själavårdande dopsamtal med de berörda föräldrarna
ge utrymme för alternativ och smärre förändringar inom rimliga ramar. Det
skulle för övrigt bara innebära att en praxis, som redan håller på att utvecklas,
blir tillåten. Det kan väl inte vara så att kyrkan har sådan brist på förtroende
för sina präster, att de inte anses kunna göra bedömningar om när och hur
det är rimligt att tillmötesgå önskemål om alternativ. Fullfölj de utlovade
samtalen i en positiv anda!
Med hänvisning till ovanstående hemställer jag
att kyrkomötet medger att präster efter dopsamtal tillåts använda 1942 års
ordning för dop eller göra smärre förändringra i nu gällande ritual då föräldrar
så önskar.
Luleå den 17 juni 1996
Birger Palo
|