Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Bilaga 1

Utvärdering ur teknisk och administrativ synvinkel.

Gunnar Samuelsson

Innehåll

Bilaga 1 17

Utvärdering ur teknisk och administrativ synvinkel. 17

Inledning 20

Disposition och form för redovisningen 20

Underlag för utvärderingen 20

Det har gått bra - men en del kan förbättras 21

Regelverket 22

Kyrkoordningen 22

Svenska kyrkans bestämmelser (SvKB) 23

Kyrkostyrelsens ansvar och uppgifter 24

Bestämmelserna 24

Projektet "Kyrkovalet 2001" 25

Underlag för redovisningen 25

Projektmålet och projektorganisationen 25

Delprojektet IT-system (delprojektledare David Axelson-Fisk) 27

Delprojektet valadministration centralt (delprojektledare Gunnar Edqvist) 29

Delprojektet tryck och distribution (delprojektledare Marie Almgren) 30

Utrustning till röstningslokaler (ansvarig Göran Abbemark, Församlingsförbundet) 33

Delprojektet information (delprojektledare Mattias Carlsson) 33

Delprojektet utvärdering (delprojektansvariga Göran Gustafsson och Gunnar Samuelsson, delprojektledare) 34

Riskanalysen 35

Valkansliets uppgifter avseende valet till Kyrkomötet 35

Tidsåtgång 36

Dokumentation 37

Erfarenheter och synpunkter från den nationella nivån 37

Erfarenheter och synpunkter på arbetet på nationell nivå från valansvariga hos stiften 40

Erfarenheter och synpunkter på arbetet på nationell nivå från den lokala nivån 41

Stiftsnivån och den lokala nivån 42

Underlag för redovisningen 42

Stiftsenkäterna 42

Valnämndsenkäten 43

"Lokalnivåenkäten" 43

Indelningen - valområden 44

Ansvarsområden 44

Stiftsstyrelsen 44

Den lokala nivån 44

Organisationen 45

Stiften 45

Valnämnden 46

Valförrättarna samt röstmottagarna på särskilt röstmottagningsställe 47

Information till de röstberättigade 47

Informationsinsatser från samfälligheter och församlingar 47

Valnämndens roll i informationen till de röstberättigade inför valet 48

Medverkan från stiften i information/utbildning 49

Utbildning och information inom valadministrationen 50

Utbildning och information på central nivå för stiftens valansvariga 50

Stiftens utbildning för valnämnder 50

Utbildning av valförrättare och röstmottagare på särskilt röstmottagningsställe 50

Erfarenheter och synpunkter på utbildning och information samt utbildnings-/informationsmaterial inom valadministrationen 50

Valdistrikt, vallokaler, särskilda röstmottagningsställen 51

Bakgrund 51

Den fastställda valdistriktsindelningen (enligt valdatasystemet) 52

Vallokaler 53

Särskilda röstmottagningsställen 54

Valkretsindelning och fördelning på valkretsmandat 56

Val till stiftsfullmäktige 56

Val till pastoratssamfällighet 57

Val till flerpastoratssamfällighet 59

Totalantal valkretsar i samfällighetsvalen 60

Erfarenheter och synpunkter beträffande valkretsindelning 60

Registrering av gruppbeteckningar 61

Erfarenheter och synpunkter beträffande registrering av gruppbeteckningar 63

Anmälan och registrering av kandidater 64

Bestämmelser 64

Faktisk tidpunkt för anmälningar av kandidater 65

Erfarenheter och synpunkter beträffande anmälan av kandidater 66

Förhandsröstning - brevröstning 67

Förhandsröstning på pastorsexpedition/motsvarande 67

Brevröstning 68

Förhandsröster i eget pastorat, förhands- och brevröster via stiften 69

Erfarenheter och synpunkter beträffande förhandsröstning, brevröstning, budröstning m m 71

Röstningen på valdagen 74

Öppettider för vallokal på valdagen 74

Väntetider. Köbildning 74

Den preliminära sammanräkningen 75

Hantering av förhandsröster 75

Ångerröstning 75

Tidsåtgången 75

Rapportering av resultat från preliminär sammanräkning 76

Inleverans av handlingar från valnämnderna till stiften 77

Erfarenheter och synpunkter beträffande röstningen på valdagen, preliminär sammanräkning, inleverans till stiftet 77

Slutlig sammanräkning och mandatfördelning samt utseende av ledamöter och ersättare 78

Bakgrund 78

Erfarenheter och synpunkter beträffande slutlig sammanräkning m m 79

Erfarenheter och synpunkter från stiften - om fördelning av befogenheter 79

Personalresurser - tidsåtgång 80

Stiften 80

Samfälligheter och församlingar 81

Omval 82

Kostnader 83

Inledning 83

Principer för redovisning av personalkostnader 83

Den nationella nivån 83

Stiften 85

Samfälligheter och församlingar 85

Ersättningar till valnämnd och valförrättare 87

Totalkostnad, olika slag av kostnader 88

Kostnadsjämförelser 90

Valutredningens förslag 90

Kostnaderna för kyrkovalet 1997 93

Bilaga 1A 95

Beskrivning av arbetet fram till ett utvecklingsavtal med SEMA 95

Bilaga 1B 97

Blanketter för registrering av gruppbeteckningar, anmälan av kandidater samt beställning av valsedlar 97

Av valhandläggarna på stiften framförda synpunkter 97

BILAGA 1C 99

Vissa praktisk-teknisk-administrativa synpunkter från svaren på valnämndsenkäten (se avsnitt 4.13.6) 99

Valsedlar 99

Röstlängderna 99

Kuvert, protokoll m m 99

Leveranser av material 99

Inledning

Disposition och form för redovisningen

Utvärderingen avser genomförandet av kyrkovalet år 2001 ur teknisk och administrativ synvinkel. Inriktningen är att ge en kortfattad beskrivning av vad som gjorts och hur det gjorts samt att redovisa erfarenheter och synpunkter som kan ingå i överväganden inför nästa kyrkoval. Uppgifter ingår om vilka personella och materiella resurser som tagits i anspråk samt om tidsåtgång m m.

I ett av huvudavsnitten redovisas det grundläggande arbete som bedrivits på den nationella nivån genom meddelande av närmare bestämmelser till kyrkoordningen samt inom ramen för Projektet Kyrkovalet 2001 ("Valprojektet"). Det huvudavsnitt som ger en redovisning av genomförandet av valet, uppbyggd utifrån tidsföljden för olika skeden i "processen", innefattar - mot bakgrund av det nära samband som där föreligger i åtskilliga frågor - verksamheter på såväl stiftsnivå som lokal nivå. Vilka uppgifter som ankommer på och har fullgjorts på respektive nivå anges dock tydligt. Kostnaderna för valet redovisas i ett särskilt huvudavsnitt.

Underlag för utvärderingen

När det gäller arbetet i, resultaten och erfarenheterna av samt kostnaderna för det centrala Valprojektet ligger till grund för utvärderingen i huvudsak uppgifter inhämtade genom studier av skriftligt material (Valhandbok, kravspecifikation för valdatasystem, nyhetsbrev, broschyrer, blanketter m m ) och genom intervjuer med dem som varit engagerade i projektet samt synpunkter framförda från "användare" på stiftsnivå och lokal nivå.

I fråga om arbetet på stiftsnivå har uppgifter inhämtats genom två skriftliga enkätundersökningar ("stiftsenkäterna") till samtliga stift, avseende olika skeden i processen. Den lokala nivån har i dit riktade enkäter beretts tillfälle framföra synpunkter också på arbetet på stiftsnivå.

Uppgifter om arbetet i samfälligheter samt i församlingar som inte ingår i någon samfällighet, har inhämtats genom två skriftliga enkätundersökningar, den ena ("valnämndsenkäten") till ordföranden i valnämnden, den andra - i huvudsak avseende kostnadsredovisning samt vissa informationsfrågor - ("lokalnivåenkäten") till kanslichef/motsvarande i samfällighet samt till ordföranden i kyrkorådet i församling som inte ingår i någon samfällighet.

Närmare redovisning av vilket underlag som ligger till grund för respektive huvudavsnitt lämnas i inledningen till avsnittet.

Utformningen av frågorna i enkätformulären har syftat både till att få kännedom om sådant som orsakat problem vid valet som till att få del av erfarenheter av och synpunkter på sådant som man inte velat beteckna som direkt problematiskt men där det finns anledning söka finna förbättringar inför nästa val. Att lyfta fram den sistnämnda aspekten bedömdes ganska naturligt särskilt som det redan i direkt anslutning till valdagen stod klart att inga sådana problem hade uppkommit som fått till följd att valet inte kunnat genomföras på ett i stort tillfredsställande sätt. De problem som kommit upp har visat sig vara av begränsad omfattning och har kunnat hanteras. De skall givetvis belysas och kommenteras i utvärderingen men inte minst viktigt är att få del av "förbättringsförslag" generellt sett.

Mot den nu angivna bakgrunden utformades inte enkätformulären på ett sådant sätt att de skulle besvaras uteslutande genom markering med kryss för ett av flera klart preciserade svarsalternativ. Sådana frågor ingick också, liksom frågor som avsåg vissa faktauppgifter att bevaras med text och/eller siffror, men utrymmet för fritt formulerade erfarenheter och synpunkter var stort. Den möjlighet som därigenom gavs utnyttjades också i stor utsträckning.

Att detta syfte med enkäterna har uppnåtts är glädjande. Samtidigt medför det vissa svårigheter när det gäller redovisningen. Antalet besvarade enkätformulär på "valnämndsenkäten" uppgår till 655 och motsvarande antal när det gäller "lokalnivåenkäten" är ca 430, sammanlagt alltså närmare 1 100 formulär som vart och ett omfattar ett stort antal frågor (se ovan) men också "fritt utrymme" för erfarenheter och synpunkter. För att inom den tid som stått till förfogande för utvärderingen kunna ge en så långt möjligt heltäckande redovisning har det varit nödvändigt att ibland sammanföra synpunkter som kan variera sinsemellan i fråga om nyanser, styrka och uttryckssätt men som är hänförliga till en och samma fråga. Strävan har varit att så långt möjligt ange antalet enkätformulär där synpunkten ifråga förs fram och detta naturligtvis i första hand beträffande de synpunkter som är mest frekventa. Det har dock mot här angiven bakgrund och det utomordentligt omfattande materialet inte varit möjligt att för varje enskild synpunkt som förekommer med en relativt sett låg frekvens - och som ofta förs fram i "det fria utrymmet" och inte genom någon markering i en ruta - alltid ange exakta antalet enkätformulär där synpunkten ifråga förekommer.

Det har gått bra - men en del kan förbättras

Det förhållandet att i utvärderingen i inte obetydlig omfattning återges förslag till förbättringar kan kanske tolkas som att valet varit problematiskt. En sådan slutsats skulle dock vara en grov missuppfattning. Det är en genomgående och tydligt markerad uppfattning i de flera hundra enkätsvaren från den lokala nivån, i enkätsvaren från samtliga stift och i intervjuerna med dem som arbetat på nationell nivå att genomförandet av valet som helhet har gått bra. Att det gått bra utesluter emellertid inte att det kan finnas sådant som kan förbättras.

Redan här kan kort nämnas något om vilka områden som det utifrån det material som legat till grund för denna utvärdering torde finnas anledning att särskilt uppmärksamma vid överväganden om förändringar. Det gäller i första hand dels området förhandsröstning - brevröstning - budröstning, dels fördelningen av befogenheter i olika avseenden mellan stiften och den lokala nivån samt mellan olika beslutsorgan på den lokala nivån. Därutöver aktualiseras i materialet ett stort antal andra frågor som givetvis också bör prövas i syfte att uppnå förbättringar inför nästa val.

Previous PageNext Page


TillbakaUpp