Kyrkostyrelsens
skrivelse till Kyrkomötet
2000:8
Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna, m.m.

KsSkr 2000:8

Kyrkostyrelsen överlämnar denna skrivelse rörande Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna till Kyrkomötet.

Dömle den 2 mars 2000

KG Hammar

Leni Björklund

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

I skrivelsen lämnar Kyrkostyrelsen i enlighet med vad 1997 års ombudsmöte begärt redogörelse för utvecklingen vid kurs- och konferensanläggningen Ansgarsliden i Sigtuna och den verksamhet som bedrivs där av Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum (SKUC) och av Svenska kyrkans Utbildnings AB (SKUAB).

I skrivelsen konstateras att den ekonomiska saneringen vid SKUC och SKUAB nu har fullföljts och att ekonomin nu är i balans. Bokslutet för 1999 är positivt och verksamheten beräknas gå ihop också under år 2000. Vidare redovisas den utredning SFRV:s styrelse tillsatte i januari 1999 med uppgift att utreda utbildningsbehoven på nationell nivå i Svenska kyrkan. I skrivelsen finns en sammanfattning av utredningens rapport samtidigt som hela rapporten biläggs skrivelsen.

Sammantaget konstateras att det varken finns ekonomiska eller verksamhetsmässiga skäl att överväga någon avveckling av verksamheten vid Ansgarsliden. Vad 1997 års ombudsmöte begärt har uppfyllts och verksamheten i Sigtuna bör nu få arbetsro att arbeta vidare utifrån den förbättrade situation som åstadkommits. Kyrkostyrelsen understryker att man kommer att följa utvecklingen noga och att man nu kommer att ta sig an att arbeta vidare med de rekommendationer som den nämnda utredningen lämnat.

Innehållsförteckning

Skrivelsens huvudsakliga innehåll 1

Förslag till Kyrkomötets beslut 3

Den hittillsvarande utvecklingen 3