Vigsel av homosexuella

Svenska kyrkans teologiska kommitté arbetar med ett dokument om Svenska kyrkan och homosexualiteten som beräknas vara färdigt under 2001 för att kunna behandlas av Kyrkomötet 2002. Dokumentet ska ligga till grund för en praxis för Svenska kyrkan när det gäller vigningstjänst och vigsel eller välsignelseakt för homosexuella.

Med hänvisning till det pågående arbetet avslås den motion som begär att Svenska kyrkan ska påverka regeringen så äktenskapsbalken ändras till att omfatta även homosexuella par samt att ändra kyrkohandboken till att omfatta vigslar även för dessa.

Motion till Kyrkomötet 2001:3 av Mikael Börjesson om kyrklig vigsel även för homosexuella

Gudstjänstutskottets betänkande 2001:2 Vigsel av homosexuella

Vigsel av homosexuella Gudstjänstutskottets betänkande 2001:2