Gudstjänstutskottets betänkande
2001:2
Vigsel av homosexuella

G 2001:2

Till gudstjänstutskottet har hänvisats motion 2001:3 av Mikael Börjesson om kyrklig vigsel även för homosexuella, i vilken hemställs att Kyrkomötet beslutar

att hos Kyrkostyrelsen begära att skrivelser framställs till Sveriges riksdag samt till Sveriges regering om att äktenskapsbalken även skall omfatta möjligheten att ingå äktenskap mellan en man och en man samt mellan en kvinna och en kvinna, och

att göra sådan ändring i kyrkohandboken att denna omfattar även vigsel mellan en kvinna och en kvinna samt mellan en man och en man.

Läronämnden

Läronämnden har yttrat sig över motionen. Yttrandet bifogas (bilaga)

Motionären återkommer i denna motion med en hemställan, som till sitt innehåll är identisk med motionen till Kyrkomötet 2000, KMot 2000:1.

Svenska kyrkans syn på homosexualitet har behandlats ur olika aspekter vid ett flertal kyrkomöten, vilket redovisats i gudstjänstutskottets betänkande G 2000:2. Med hänvisning till det uppdrag som tidigare överlämnats till Teologiska kommittén beslöt Kyrkomötet 2000 dels att avslå motion 2000:1, dels att uppdra åt Kyrkostyrelsen att fastställa en tidsram för Teologiska kommitténs arbete med frågorna om Svenska kyrkan och homosexualiteten.

I sin skrivelse till Kyrkomötet 2001:3, Redogörelse för Kyrkostyrelsens behandling av Kyrkomötets och SFRV:s ombudsmötes ärenden, understryker Kyrkostyrelsen att det vid förra årets behandling av ärendet betonades att en ordentlig genomarbetning av dessa frågor måste få ta tid. Därför måste en realistisk tidpunkt fastställas med hänsyn till ärendets karaktär och tillgängliga resurser. Den fastställda tidsramen är att en första version av ett dokument i frågan skall vara färdigställd i september 2001.

Kyrkostyrelsens verksamhetsberättelse och årsredovisning för Svenska kyrkans nationella nivå år 2000, KsSkr 2001:2:

Därutöver har Svenska kyrkans teologiska kommitté intensifierat arbetet med dokumentet om Svenska kyrkan och homosexualiteten, med sikte på att ha det färdigt hösten 2001 så att det kan behandlas av Kyrkomötet 2002. Tanken är att det ska lägga en grund för pastoral praxis bl.a. i frågorna om vigningstjänst och vigsel eller välsignelseakt för homosexuella

Ett särskilt uppdrag att arbeta med detta har getts åt TD Christofer Meakin, ledamot i Teologiska kommittén, vilket redovisats för Kyrkostyrelsen och Biskops-mötet i januari 2001.

Utskottet beklagar att samma fråga återkommer två år i rad, då ett uppdrag som getts i ärendet ännu inte nått sitt slutdatum. Samtidigt är utskottet väl medvetet om den frustration som många upplever med anledning av att behandlingen av frågan om Svenska kyrkan och homosexualiteten tagit så lång tid.

Utskottet konstaterar att dess hemställan med anledning av förra årets motion besvarats med det förtydligade uppdrag som getts till Teologiska kommittén. Frågorna om pastoral praxis får tas upp till behandling när Teologiska kommittén redovisat sitt uppdrag.

Frågan om homosexualiteten i kyrka och samhälle skall också finns med i ett vidare sammanhang i det projekt, Människan och sexualiteten, som bearbetas inom Avdelningen för kyrkolivets utveckling.

I avvaktan på Teologiska kommitténs redovisning hemställer utskottet

att Kyrkomötet avslår motion 2001:3 av Mikael Börjesson.

Uppsala den 17 maj 2001

På gudstjänstutskottets vägnar

Glenn Håkansson

Lena Bohman

Närvarande: Glenn Håkansson, ordförande, Gunnar Prytz, Ulla-Britt Emanuelson, Timmy Leijen, Evy Åberg, Martin Cruce, Anders Åkerlund, AnnMarie Nylander, Per-Göran Rosén, Annika Mellgren, Kjell Söderberg, Dag Sandahl, Lars Ekblad, Lena Petersson, Christina Holmgren.

Biskop Jonas Jonson har deltagit i utskottets överläggningar.

Rune Björk och Anna-Lisa Fröjd har med ordförandens tillstånd deltagit i utskottets överläggningar.

G 2001:2

Läronämndens yttrande
2001:2y
om Svenska kyrkan och homosexualiteten och om kyrklig vigsel av homosexuella

Till Läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2001:17 om Svenska kyrkan och homosexualiteten samt KMot 2001:3 om kyrklig vigsel av homosexuella.

Motionerna aktualiserar ett stort och omfattande frågekomplex, som för närvarande bearbetas i Teologiska kommittén och i Avdelningen för kyrkolivets utveckling. Det givna utredningsuppdraget är tidsbegränsat och i avvaktan på en första version av det dokument som är under utarbetande och som skall föreligga under hösten 2001, hänvisar Läronämnden till sitt yttrande Ln 2000:11 samt till sitt principiellt hållna yttrande Ln 1995:18.

Uppsala den 8 maj 2001

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Bo Larsson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström, Björn Skogar, Anna-LenaWeberup.