Åtgärder beträffande ungdomars alkoholvanor

Ungdomars alkoholkonsumtion ökar, och i så gott som alla socioekonomiska grupper är yngre oftare än äldre stora alkoholkonsumenter.

Den ekumeniska organisationen Hela Människan har ett förebyggande, behandlande och läkande arbete bland missbrukare. Ett särskilt projekt vänder sig till barn och ungdomar. Några stift har utbildning, material och pedagogik i missbruksfrågor med särskild inriktning på unga människor. Många församlingar har också använt ett material om drogkulturen som en arbetsgrupp i Svenska kyrkan gav ut 1994.

Med hänvisning till det arbete som pågår på olika nivåer i Svenska kyrkan, avslog Kyrkomötet en motion om en central handlingsplan för minskat alkoholmissbruk hos unga.

Motion till Kyrkomötet 2001:101 av Eskil Jinnegård om åtgärder beträffande ungdomars alkoholvanor

Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:15 Åtgärder beträffande ungdomars alkoholvanor

Åtgärder beträffande ungdomars alkoholvanor Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:15