Organisationsutskottets betänkande
2001:3
Unga i kyrkoråd och stiftsstyrelse

O 2001:3

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas en motion som syftar till att ge Svenska Kyrkans Unga plats i kyrkoråd och stiftsstyrelser. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Motionen

I motion 2001:11 av Åke Blomqvist m.fl. hemställs att Kyrkomötet beslutar

att med instämmande i motionens syfte ge Kyrkostyrelsen tillkänna vad som i motionen anförts.

I motionen efterlyses en rekommendation om adjungering av företrädare för Svenska Kyrkans Unga till kyrkoråd och stiftsstyrelser alternativt en försöksverksamhet med närvarorätt för dessa företrädare i samma organ. För den närmare motiveringen hänvisas till motionen.

Gällande ordning

Enligt kyrkoordningen är sammanträden med kyrkoråd, nämnder och styrelser på alla nivåer inom Svenska kyrkan slutna. Det innebär att endast de som är ledamöter och ersättare i dessa organ har närvarorätt. Om någon utanför denna krets skall närvara förutsätter det att vederbörande organ medger detta. En motsvarande ordning gällde i huvudsak även enligt kyrkolagen.

Det bör noteras att ett avsteg från denna huvudregel har gjorts i kyrkoordningen när det gäller direktvalt kyrkoråd. Enligt 4 kap 21 § skall ett sammanträde vara offentligt när det direktvalda kyrkorådet handlägger ärenden om mål och riktlinjer för verksamheten i församlingen. Motivet till detta är att sådana principiellt sett viktiga frågor normalt hanteras av det beslutande organet, dvs. fullmäktige, som till sin natur är offentligt. I församling med direktvalt kyrkoråd finns inget fullmäktige vilket motiverar att offentligheten i stället på motsvarande sätt skall gälla när det direktvalda kyrkrådet behandlar dessa frågor.

Utskottet delar motionärernas uppfattning att det är angeläget att på olika sätt engagera ungdomar i kyrkans verksamhet på alla nivåer. Deras entusiasm och önskan att påverka bör kyrkan på alla sätt ta tillvara. Det är viktigt för kyrkan och naturligtvis för samhället i övrigt med en levande och öppen dialog över generationsgränserna.

Det finns enligt utskottet flera vägar att gå när det gäller att öka ungdomars engagemang och intresse för kyrkan. Församlingarnas informationsverksamhet har här en viktig funktion att fylla. Enligt vad utskottet erfarit förekommer det också på många håll i landet att församlingarnas kyrkoråd har tillsatt särskilda "ungdomsutskott" där ungdomar och förtroendevalda kan bearbeta och överlägga i frågor som berör det kyrkliga ungdomsarbetet.

Trots att sammanträden med kyrkoråd, nämnder och styrelser som ovan framhållits är slutna finns det inget som hindrar att man för visst eller vissa ärenden adjungerar unga till sammanträdena. Utskottet menar dock att det finns bättre och mer informella sätt att uppnå det syfte motionären eftersträvar och har ovan pekat på några exempel på detta. Utskottet anser mot nu angiven bakgrund att det inte finns skäl att utfärda någon rekommendation i enlighet med motionärernas önskemål. Det saknas också på samma grund anledning att införa någon mer formell försöksverksamhet med närvarorätt i råd och styrelser. Motionen bör därför avslås.

Med hänvisning till vad ovan anförts hemställer utskottet

att Kyrkomötet avslår motion 2001:11.

Uppsala 17 maj 2001

Evert Josefsson

Patrik Tibbling

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Birgitta Björner, Börje Henriksson, Inger Krantz, Lars Öhlén, Birgitta Johansson, Stig-Göran Fransson, Birgitta Larsson, Eivor Hultén, Sven-Olof Karlsson, Kristina Lundgren, Anna-Lena Arousell Berglund, Per Lindberg, Eva Forssell Aronsson, Ulla Eriksson

Biskoparna Ragnar Persenius och Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggning.