Tjänstebostäder

Frågan om tjänstebostad är reglerad i kyrkoordningen och i kollektivavtal. Utgångspunkten är att prästen är skyldig att bo i tjänstebostad om arbetsgivaren anvisar en sådan, men beslutet om att bo i tjänstebostad är en angelägenhet för församlingen. I normalfallet innebär tjänstebostad en kostnad för församlingen samtidigt som den kan vara en faktor vid rekrytering. Det kan även finnas pastorala fördelar med att prästen bor i församlingen.

De skattemässiga konsekvenserna av tjänstebostad har stor betydelse för präster och församlingar. Den nuvarande tillämpningen av regelsystemet baseras på skyldigheten att bo i tjänstebostad, prästgårdarnas särskilda beskaffenhet och att hyran sätts på objektiva grunder.

Kyrkomötet avslog en motion som hävdade att tvånget att bo i tjänstebostad är förlegat och därför begärde att kyrkoordningen skulle omformuleras på denna punkt.

Motion till Kyrkomötet 2001:25 av Vivianne Wetterling och Urban Gibson om tjänstebostad för präst

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2001:4 Tjänstebostäder

Tjänstebostäder Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2001:4