Tillsättning av domprost m.m.

Domprosten är kyrkoherde för den församling där stiftets domkyrka är belägen och har särskilda uppgifter i stiftsledningen. Bland annat är domprosten biskopens ersättare som ledamot i stiftsstyrelsen och vice ordförande i domkapitlet. Det är stiftsstyrelsen som tillsätter domprosten efter att varje kyrkoråd i pastoratet och domkapitlet har fått yttra sig. Allt enligt kyrkoordningen som trädde i kraft år 2000.

Kyrkomötet ansåg att det inte finns tillräckligt starka skäl för att göra någon förändring i kyrkoordningen ännu, även om det nuvarande förfarandet inte är helt problemfritt. Därför avslogs två motioner som begärde att ordningen för tillsättning av domprostar ska förändras och att domprostens självskrivenhet i domkapitlet och stiftsstyrelsen omprövas.

Motion till Kyrkomötet 2001:2 av Bengt Wadensjö m.fl. om formerna för tillsättning av domprost

Motion till Kyrkomötet 2001:44 av Lennart Andersson m.fl. om tillsättning av tjänst som domprost

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:2 Tillsättning av domprost m.m.

Tillsättning av domprost m.m. Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:2