Kyrkorättsutskottets betänkande
Särskild konsumentombudsman för begravningsfrågor

Kr 2001:9

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas en motion rörande en särskild konsumentombudsman för begravningsfrågor. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Motionen

I KMot 2001:84 av Britas Lennart Eriksson hemställs

att Kyrkomötet beslutar att begära av Kyrkostyrelsen att en utredning tillsätts med uppgift att utreda möjligheterna att tillskapa en ombudsmannaorganisation enligt ovanstående, och

att Kyrkomötet beslutar att utredningen samråder med företrädare för begravningsbranschens huvudaktörer t.ex. Fonus, Sveriges Begravningsbyråers Förbund, Ignis, m.fl. Samråd bör ske med Konsumentverket och Konkurrensverket.

Motionären menar att situationen för de sörjande medför att en upphandling av en begravning sällan baseras på normala pris- och kvalitetsjämförelser. Vid eventuella tvister rörande begravningen är konsumenten den svagare parten genom sin utsatta situation samtidigt som en tvist kan kännas opassande gentemot den avlidne.

Vidare pekar motionären på att kostnader och utbud i samband med begravningar ofta diskuteras i media och att Konkurrensverket har agerat i frågan. För att upprätthålla förtroendet för begravningsbranschen kan ett fristående organ utan starka bindningar till branschen inrättas för att lämna konsumentstöd och lösa konsumenttvister.

Motionären anser att Svenska kyrkan, på grund av sin ställning och sitt ansvar i sammanhanget, borde ta initiativet till att bilda ett sådant organ.

Bakgrund

Konsumentverket är den statliga myndighet som har till uppgift att ta till vara konsumenternas intressen. Konsumentverket bedriver inte själv någon rådgivning till enskilda konsumenter utan dess roll är att stödja andra organisationer som arbetar med konsumentfrågor.

Begravningsväsendet var en verksamhet som genomgick förändringar som en följd av de förändrade relationerna mellan Svenska kyrkan och staten. En del i denna förändring var tillskapandet av ombud för begravningsverksamheten. Dessa ombud företräder dem som inte tillhör Svenska kyrkan.

I England finns sedan 1994 The Funeral Ombudsman Scheme som har till uppgift att utreda klagomål rörande begravningar. I verksamheten ingår också telefonservice till enskilda rörande råd och hjälp inför en begravning. Bakom organisationen står olika företag och organisationer inom begravningsbranschen och det är också dessa som finansierar verksamheten. Organisationen har stöd av den engelska motsvarigheten till Konsumentverket.

Utskottet konstaterar att det genom befintliga myndigheter och organisationer i samhället redan idag finns en ordning för att ta till vara konsumenters rättigheter och intressen. Konsumentskyddet inom begravningsområdet kan visserligen behöva förstärkas. Utskottet anser dock att det inte är en fråga för Svenska kyrkan att ta ett sådant initiativ. Mot denna bakgrund kan utskottet inte tillstyrka motionen.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att Kyrkomötet avslår motion 2001:84.

Uppsala den 18 maj 2001

På Kyrkorättsutskottets vägnar

Lars Johnsson

Mattias Lindahl

Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Mari Lönnerblad, Jösta Claeson, Jan-Erik Forsberg, Thomas Söderberg, Bo-Gustaf Sorby, Eskil Jinnegård, Inger Lifv, Robert Schött, Karl-Johan Nilsson, Staffan Holmgren, Inger Dafgård, Kerstin Kedvall, Lennart Tildemyr och Michael Martinsson.

Biskop Christina Odenberg och biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.