Från och med år 2000 lämnar Kyrkostyrelsen en årlig redogörelse till Kyrkomötet för behandlingen av de uppdrag Kyrkostyrelsen fått. Redogörelsen är ett uttryck för Kyrkostyrelsens samlade ansvar för arbetet på Svenska kyrkans nationella nivå.

Totalt tas 50 ärenden upp, varav 38 är slutbehandlade. Bland de ärenden som ännu inte avslutats finns bland annat översättning av psalmbok och kyrkohandbok till samiska, översättning av psalmbok till finska samt utredning om stöd till forskning.

Kyrkomötet godkände skrivelsen och lade den till handlingarna.

Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet 2001:3 Redogörelse för Kyrkostyrelsens behandling av Kyrkomötets och SFRV:s ombudsmötes ärenden

Budgetutskottets betänkande 2001:3 Redogörelse för Kyrkostyrelsens behandling av Kyrkomötets och SFRV:s ombudsmötes ärenden

Budgetutskottet 2001:3