Det är viktigt att lediga tjänster i Svenska kyrkan kungörs så att det når dem som kan vara intresserade av att söka. Det gäller alla tjänster oavsett om de är reglerade i kyrkoordningen eller inte. Detta framkommer också i en protokollsanteckning till Kyrkans löneavtal 2000.

Därför avslog Kyrkomötet en motion som begärde ett tillägg i kyrkoordningen som skulle ange att lediga präst- och diakontjänster ska utannonseras.

Motion till Kyrkomötet 2001:89 av Hans-Olof Hansson om offenlig kungörelse av lediga befattningar som församlings- och stiftspräster samt diakoner

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:3 Offentlig kungörelse av lediga befattningar som församlings- och stiftspräster samt diakoner

Offentlig kungörelse av lediga befattningar som församlings- och stiftspräster samt diakoner Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:3