Målskrivning för Svenska kyrkan

För närvarande pågår ett målskrivningsarbete i församlingarna och målskrivning hör framför allt hemma på lokal nivå, menar Kyrkomötet. Vissa grundläggande mål för Svenska kyrkan finns för övrigt i Kyrkoordningen och i Jesu missionsbefallning formuleras uppdraget för den världsvida kyrkan. Därför har Kyrkomötet avslagit en motion om att ta fram ett förslag till övergripande och gemensamt mål för Svenska kyrkan. Att kortfattat beskriva Svenska kyrkans mål är dessutom svårt, eftersom det finns risk för att målet då blir reducerat.

Motion till Kyrkomötet 2001:74 av Carina Etander Rimborg om målskrivning för Svenska kyrkan

Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:12 Målskrivning för Svenska kyrkan

Målskrivning för Svenska kyrkan Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:12