Kyrkoavgiften

Den statliga uppbördshjälpen innebär bland annat ett väsentligt administrativt stöd till Svenska kyrkan. Systemen för debitering och uppbörd av skatt är mycket komplexa liksom beskattningsreglerna som ska hanteras på ett korrekt och säkert sätt. Utformningen av kyrkoordningens regler och de statliga systemen har föregåtts av ett omfattande utredningsarbete, och har tillkommit genom eniga kyrkomöten. Förändringar kan få mycket stora konsekvenser.

2000 års kyrkomöte beslutade att inte göra sakändringar i kyrkoordningen förrän man fått ytterligare erfarenhet av reglerna. Därför avslog Kyrkomötet både motionen om en översyn av beräkningsunderlaget för kyrkoavgiften och motionen om en komplettering angående enbart statligt skattskyldiga.

Motion till Kyrkomötet 2001:38 av Staffan Holmgren om underlaget för uttag av kyrkoavgift

Motion till Kyrkomötet 2001:61 av Gösta Äng m.fl. om kyrkoavgiften

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2001:5 Kyrkoavgiften