Fältprostens och militärdistriktspastorernas rösträtt

De präster som är anställda i stift och församlingar har rösträtt vid biskopsval och val av ledamot till domkapitlet. Därmed utesluts fältprosten och militärdistriktspastorerna, eftersom de är anställda av Försvarsmakten.

Det finns också andra präster inom Svenska kyrkan som saknar rösträtt vid biskopsval och val till domkapitel, till exempel präster på kyrkliga institutioner. En förändring av fältprosts och militärdistriktspastorers rösträtt skulle ge dem en särställning, och därför avslog Kyrkomötet en motion om rösträtt för dem.

Motion till Kyrkomötet 2001:55 av Sten Elmberg om ämbetsansvar, rösträtt vid biskopsval och val av prästlig ledamot i domkapitel

Organisationsutskottets betänkande 2001:6 Fältprostens och militärdistriktspastorernas rösträtt

Fältprostens och Militärdistrikts-pastorernas rösträtt Organisationsutskottets betänkande 2001:6