Organisationsutskottets betänkande
Fältprostens och militärdistriktspastorernas rösträtt

O 2001:6

Sammanfattning

Utskottet behandlar i detta betänkande motionen 2001:55 om fältprostens och militärdistriktspastorernas rösträtt vid biskopsval och vid val av prästerlig ledamot i domkapitlet. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Motionen

I motion 2001:55 av Sten Elmberg om fältprostens och militärdistriktspastorernas rösträtt vid biskopsval och vid val av prästerlig ledamot i domkapitlet hemställs

att Kyrkomötet beslutar ta med denna fråga och reglera skrivningen i kyrkoordningen i samband med en översyn av kyrkoordningen.

För de närmare motiveringarna hänvisas till motionen.

En överenskommelsen träffades år 1996 mellan Försvarsmakten och Svenska kyrkan angående ny organisation för själavården vid militära förband. Själavårdsarbetet inom Försvarsmakten leds enligt överenskommelsen av Ledningsgrupp Militär Själavård som består av fältprost, tre regionala pastorer samt stabspastor. Ledningsgruppen kompletteras, när så påkallas, med representanter ur Samarbetsnämnden för statsbidrag till trossamfund(SST) för att svara mot den mångfald som finns inom Försvarsmakten.

Nationellt leds verksamheten av en fältprost. Prosten är anställd inom Försvarsmakten, men Svenska kyrkan svarar för merparten av prostens lön. Fältprostens uppgift är att leda den militära själavården i fred, kris och krig. Fältprosten ansvarar i själavårdsfrågor inför Överbefälhavaren och i kyrkliga ämbetsfrågor inför Ärkebiskopen. Vid högkvarteret finns även en stabspastor som tillsätts och bekostas av Försvarsmakten.

För att leda den militära själavården på regional nivå har inrättats tre pastorstjänster. De tre militärdistriktspastorerna är anställda inom Försvarsmakten, men Försvarsmakten och Svenska kyrkan ansvarar gemensamt för pastorernas löner. Militärdistriktspastorernas uppgift är att leda den militära själavården på regional nivå och stödja verksamheten på lokal nivå. Militärdistriktspastorerna svarar i själavårdsfrågor inför chefen för militärdistriktet och i ämbetsfrågor inför biskopen i det stift där militärområdesstaberna är belägna. Militärdistriktspastor Syd är knuten till biskopen i Göteborg, Militärdistriktspastor Mitt till biskopen i Strängnäs och Militärdistriktspastorn Norr till biskopen i Luleå.

Lokalt ingår den militära själavården i församlingarnas pastorala ansvar. Själavården utövas vid förband och skolor av militärpastorer anställda i församlingarna. Efter omstruktureringen inom försvaret finns det nu 39 militärpastorer.

Enligt 8 kap 13 § kyrkoordningen har endast de präster som är anställda i stiftet eller i någon av dess församlingar rösträtt vid biskopsval. På samma sätt har vid val av prästerlig ledamot i domkapitlet endast de präster rösträtt som innehar en anställning som präst i stiftet eller i någon av dess församlingar. I centralstyrelsens skrivelse till 1999 års Kyrkomöte (CsSkr 1999:3 sid. 2-366) med förslag till kyrkoordning behandlas vilka präster som har rösträtt i de nu aktuella valen. Av skrivelsen kan utläsas att endast de präster har rösträtt som är anställda som präster i den juridiska personen stiftet eller församlingen.

Med anledning av centralstyrelsens skrivelse i nu aktuella frågor väcktes en motion vid 1999 års Kyrkomöte varvid hemställdes att fältprosten, milopastorerna och stabsprosten skulle beredas möjlighet att delta vid biskopsval, val av prästerlig ledamot i domkapitlet samt ytterligare fem lekmän väljas för att kompensera jämvikten präst - lekman. Ekumenikutskottet, som yttrade sig över motionen, uttalade att det borde utredas om det är möjligt att de präster som arbetar på kyrkliga institutioner, i kyrkokansliet eller inom försvaret skulle vara röstberättigade vid biskopsval och val till domkapitlet. Utskottet framhöll samtidigt det problem som då kunde uppstå med balansen mellan präster och lekmän. Andra lagutskottet fann bl.a. mot bakgrund av svårigheterna att upprätthålla balansen i valmanskåren mellan företrädare för vigningstjänsten och övriga röstberättigade, att det inte fanns tillräckliga skäl för att utöka den prästerliga representationen på sätt som föreslogs i motionen. Andra lagutskottet hemställde därför att motionen skulle avslås. Kyrkomötet biföll andra lagutskottets hemställan.

Enligt kyrkoordningen har de präster som är anställda i stiftet eller någon församling rösträtt vid biskopsval eller vid val av ledamot av domkapitlet. I ovan angiven skrivelse av centralstyrelsen kan utläsas att med anställning i stift eller församling avses anställning i den juridiska personen stiftet eller församlingen. Härmed utesluts fältprosten och militärdistriktspastorerna som har sina anställningar vid Försvarsmakten.

Utskottet finner i likhet med Ekumenikutskottet vid 1999 års Kyrkomöte att det finns andra präster inom Svenska kyrkan som saknar rösträtt och att det därför skulle vara olämpligt att ge endast präster inom försvaret sådan rösträtt. Med anledning härav och med hänvisning till 1999 års ställningstagande i frågan bör motionen avslås.

Med hänvisning till det anförda hemställer utskottet

att Kyrkomötet avslår motion 2001:55

Uppsala den 17 maj 2001

Evert Josefsson

Lena Källgren Rommel

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Birgitta Björner, Börje Henriksson, Inger Krantz, Lars Öhlén, Birgitta Johansson, Stig-Göran Fransson, Birgitta Larsson, Eivor Hultén, Sven-Olof Karlsson, Kristina Lundgren, Anna-Lena Arousell Berglund, Per Lindberg, Eva Forssell Aronsson och Ulla Eriksson.

Biskoparna Ragnar Persenius och Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggning.