Friskolor med kristen profil

Det finns ett stort intresse för friskolor bland både elever och föräldrar. I mars 2001 fanns det totalt ca 700 verksamma fristående skolor med omkring tre procent av Sveriges elever. Ungefär 15 procent av de fristående skolorna har en trosuppfattning som grund.

Kyrkomötet menar att friskolor kan vara en lämplig form för Svenska kyrkans arbete med barn och ungdomar. Dock bör friskolor startas utifrån ett lokalt engagemang. Därför finns ingen anledning för Svenska kyrkans nationella nivå att driva frågan.

Som ett stöd för lokala initiativ att starta friskolor, kommer Svenska kyrkans hemsida att innehålla goda exempel och information om hur man går tillväga.

Motion till Kyrkomötet 2001:87 av Marianne Kronberg m.fl. om friskolor med kristen profil

Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:2 Friskolor med kristen profil

Friskolor med kristen profil Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:2