Förhandlingar om prästlöner m.m.

Förhandlingsordningen för Svenska kyrkans präster är reglerad i kollektivavtal. Den vilar också på uttalanden som gjordes när kyrkoordningen beslutades. Då förutsattes det att prästernas löneförhandlingar skulle ske på stiftsnivå.

Det naturliga är att hela Svenska kyrkan har en gemensam arbetsgivarorganisation och att de allmänna anställningsvillkoren för alla kyrkligt anställda regleras i ett gemensamt kollektivavtal. Därför beslöt Kyrkomötet att Kyrkostyrelsen och Församlingsförbundets styrelse i samverkan ska göra en utvärdering av hur prästernas löner fastställs.

Motion till Kyrkomötet 2001:41 av Göran Wahlström m.fl. om löneförhandlingsrätten för prästerna

Motion till Kyrkomötet 2001:90 av Suzanne Fredborg m.fl. om slopande av tvång att tillhöra Svenska kyrkans församlingsförbund

Motion till Kyrkomötet 2001:94 av Iréne Pierazzi om fastställande av kyrkoherdarnas och övriga församlingsprästers löner

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:10 Förhandlingar om prästlöner m.m.

Förhandlingar om prästlöner m.m. Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:10