Extra sammanträde med och mandattid för Kyrkomötet

När Kyrkomötet 1999 beslutade om det nya kyrkliga valsystemet, fick dåvarande Centralstyrelsen i uppdrag att följa upp och utvärdera valet 2001. Därför är det inte motiverat att nu tillsätta en utredning om att ändra kyrkoordningen med syftet att kyrkovalet skulle få snabbare genomslag. Detta skulle ske genom att Kyrkomötet sammanträder redan före 1 mars året efter valåret för att genomföra valen till Svenska kyrkans olika styrelser och nämnder. Också motionen om att Kyrkomötet skulle ha rätt att sammanträda i oktober för att genomföra dessa val, avslogs.

Motion till Kyrkomötet 2001:83 av Erna Arhag och Robert Schött om extra sammanträde med Kyrkomötet året efter valåret

Motion till Kyrkomötet 2001:95 av Urban Gibson om Kyrkomötets mandattid

Organisationsutskottets betänkande 2001:10 Extra sammanträde med och mandattid för Kyrkomötet

Extra sammanträde med och mandattid för Kyrkomötet Organisationsutskottets betänkande 2001:10