Etiska frågor

Svenska kyrkan arbetar på olika sätt med socialetiska frågor. Ett sammanhållande ansvar ligger hos den teologiska kommittén, och den kan till sig knyta den kompetens som behövs för en speciell fråga. Något självständigt och permanent socialetiskt råd inrättas inte, utan den teologiska kommittén blir ett samlande remissorgan i många sådana frågor. Kommittén arbetar nu med ett grunddokument om Svenska kyrkans specifika bidrag till de socialetiska frågorna. Medlemsskapet i Sveriges Kristna Råd där socialetik är ett av kärnområdena, är ett annat sätt som Svenska kyrkan arbetar med socialetik.

Den kristna människosynen behöver bearbetas teologiskt och kyrkomötet betonar att det är viktigt att arbetet med etikfrågorna pågår kontinuerligt.

Motion till Kyrkomötet 2001:97 av Britta Olinder och Kerstin Hesslefors Persson om etiska frågor

Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:17 Etiska frågor

Etiska frågor Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:17