Ersättare och beslutförhet i Valprövningsnämnden och Överklagandenämnden

Ledamöterna i Valprövningsnämnden kommer att få ersättare för att minimera riskerna för att nämnden inte ska vara beslutför. Därför ändras paragrafen om Valprövningsnämnden i kyrkoordningen, och förändringen träder i kraft redan den 22 september i år. Anledningen är att denna nämnd på grund av kyrkovalet kommer att få flera ärenden att ta ställning till under hösten. Nämndens uppgift är att pröva överklaganden om val inom Svenska kyrkan.

Däremot avslogs motionen om en utredning med uppgift att lämna förslag till vissa ändringar i kyrkordningen när det gäller reglerna om beslutförhet och ersättarnas tjänstgöring i Överklagandenämnden. Detta får vänta tills en allmän översyn av kyrkoordningen blir aktuell. Överklagandenämndens uppgift är att ytterst pröva beslut inom Svenska kyrkan.

Motion till Kyrkomötet 2001:26 av Susann Torgerson och Benny Jönsson om ersättare i Svenska kyrkans valprövningsnämnd

Motion till Kyrkomötet 2001:81 av Erna Arhag om beslutförhet och ersättarnas tjänstgöring i Överklagandenämnden

Organisationsutskottets betänkande 2001:4Ersättare och beslutförhet i Valprövningsnämnden och Överklagandenämnden

Ersättare och beslutförhet i Valprövningsnämnden och Överklagandenämnden Organisationsutskottets betänkande 2001:4