Behörighetsprövning av pastorsadjunkter mm

En pastorsadjunkt som söker anställning som komminister, kontraktsadjunkt eller stiftsadjunkt ska kunna förklaras behörig, om man antar att behörighetsvillkoret är uppfyllt senast vid det datum pastorsadjunkten tillträder sin nya tjänst. Kyrkomötet har förtydligat detta i kyrkoordningen liksom att ingen kan behörigförklaras till ovanstående tjänster som inte är prästvigd.

Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet 2001:10 Behörighetsprövning av pastorsadjunkter m.m.

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:1 Behörighetsprövning av pastorsadjunkter mm

Behörighetsprövning av pastors-adjunkter m.m. Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:1