Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
2001:1
Behörighetsprövning av pastorsadjunkter mm

Kyrkomötet

TU 2001:1

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas kyrkostyrelsens skrivelse Behörighetsprövning av pastorsadjunkter mm (KsSkr 2001:10). Utskottet menar, att föreslagna ändringar när en pastorsadjunkt kan behörigförklaras, skall efter justering införas i kyrkoordningen. Föreslagen ändring i kyrkoordningen vad avser hänvisning till datalagen skall också införas.

Skrivelsen

Skrivelsen behandlar två ändringar i kyrkoordningen dels bestämmelser när en pastorsadjunkt skall kunna förklaras behörig vid ansökan till anställningar som komminister, kontraktsadjunkt eller stiftsadjunkt dels ock nödvändiga anpassningar med anledning av att datalagen definitivt upphör att gälla från den 1 oktober 2001.

Yttrande

I ärendet föreligger ett yttrande från kyrkorättsutskottet, vilket är fogat till betänkandet som bilaga 1.

Bakgrund

Behörighetsprövning av pastorsadjunkt

Kyrkomötet år 2000 biföll en hemställan från tillsyns- och uppdragsutskottet att ge Kyrkostyrelsen tillkänna att kyrkoordningen bör ändras så att pastorsadjunkt kan förklaras behörig vid ansökan till anställningar som komminister, kontraktsadjunkt eller stiftsadjunkt redan innan pastorsadjunktsåret löpt ut om inte praxis utbildas i Överklagandenämnden, som gör en ändring överflödig. Överklagandenämnden har i ett avgörande den 23 maj 2000, dnr ÖN 4 - 2000 fastslagit att behörighetsprövning skall grundas på förhållanden som råder vid ansökningstidens utgång. Överklagandenämndens motiv för sitt ställningstagande var, att då inga uttryckliga bestämmelser i kyrkoordningen anger vilken tidpunkt som skall vara avgörande för när bedömning av behörigheten skall ske, så talar rättssäkerhetsskäl för att prövningen skall grundas på förhållanden, som kan konstateras i ansökningshandlingarna. Detta var gällande ordning innan relationsförändringen och uttalanden i förarbetena till kyrkoordningen talar för att regeln ej var tänkt att ändras. Överklagandenämndens beslut gällde en sökande till en kyrkoherdetjänst men bestämmelserna i kyrkoordningen är likartade för pastorsadjunkter.

För pastorsadjunkter gällde före den 1 januari 2000 enligt 4 § förordningen (1992:997) om biskops- och prästtjänster att för behörighet att tillsättas som komminister, kontraktsadjunkt eller stiftsadjunkt erfordrades att man tjänstgjort som pastorsadjunkt i minst ett år eller i minst nio månader, om det kunde antas att prästen vid tidpunkten för tillträdet till den sökta tjänsten hade tjänstgjort som pastorsadjunkt i minst ett år.

Kyrkostyrelsen föreslår att 34 kap. 10 § kyrkoordningen ändras så att den som kan antas ha fullgjort pastorsadjunktsåret senast vid tillträdet av en anställning som komminister, kontraktsadjunkt eller stiftsadjunkt skall kunna förklaras behörig. Med föreslagen bestämmelse uppnås att eventuellt uppehåll mellan anställning som pastorsadjunkt å ena sidan och komminister, kontraktsadjunkt eller stiftsadjunkt å andra sidan elimineras, samtidigt som också dispensgivning från domkapitlen avseende behörighetsvillkoren blir överflödig i dessa frågor och därmed en för hela landet enhetlig handläggning åstadkommes.

Bestämmelser om kyrkobokföring mm

Personuppgiftslagen har ersatt datalagen. Vissa bestämmelser i datalagen är dock i kraft till och med den 30 september 2001. 56 kap kyrkoordningen hänvisar till delar i datalagen som fortfarande gäller. För tiden efter nämnda datum erfordras att hänvisningar i kyrkoordningen sker till personuppgiftslagen. Föreslagen förändring är i huvudsak av formell natur.

Utskottet

Kyrkostyrelsens förslag till ändring av kyrkoordningen vid vilken tidpunkt en pastorsadjunkt kan behörigförklaras är i linje med den hemställan som tillsyns- och uppdragsutskottet avgav vid Kyrkomötet år 2000. Utskottet har ändrat Kyrkostyrelsens förslag på två sätt nämligen så att ingen kan behörigförklaras som inte är prästvigd och att samma paragrafnummerordning bibehållits som nu gäller med en notering vid den upphävda paragrafen om att den inte längre gäller.

Övriga föreslagna ändringar i kyrkoordningen är konsekvenser av att datalagen upphör att gälla. I det sammanhanget vill utskottet notera att kyrkan har ett eget regelverk med möjlighet till överklagande i situationer då exempelvis någon nekats att utfå information ur personregister. Utöver detta finns för den enskilde självklart också möjlighet att nyttja de regler som personuppgiftslagen erbjuder. Utskottet menar att ändringarna skall införas i kyrkoordningen med vissa justeringar.

Efter att ha tagit del av kyrkorättsutskottets yttrande vidhåller tillsyns- och uppdragsutskottet sin mening att domkapitlets möjlighet att medge undantag enligt andra stycket 34 kap. 10 § kyrkoordningen skall finnas kvar.

Hemställan

Utskottet hemställer

att Kyrkomötet antar Kyrkostyrelsens förslag till ändring av kyrkoordningen med de justeringar som utskottet föreslagit. Bilaga 2.

Uppsala den 18 maj 2001

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

        Göran Oscarsson

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Maja Larsson, Börje Dahlvid, Anna-Lena Forsdahl, Christina Åkerlund, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Bertil Persson, Astrid Roos Ydell, Carina Etander Rimborg, Nils Gårder, Åke Blomqvist och Elisabeth Engberg

Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.

TU 2001:1
Bilaga 1

Kyrkorättsutskottets yttrande
2001:2y
Behörighetsprövning av pastorsadjunkter m.m. - ändring i kyrkoordningen
 

Till Tillsyns- och uppdragsutskottet

Tillsyns- och uppdragsutskottet har anhållit om kyrkorättsutskottets yttrande över förslag till ändring i 34 kap. 10 § och 56 kap. 27-31 §§ kyrkoordningen i enlighet med vad som framgår av bilaga 1.

Utskottet

Förslaget är föranlett av Kyrkostyrelsens skrivelse Behörighetsprövning av pastorsadjunkter m.m., KsSkr 2001:10. I förhållande till Kyrkostyrelsens förslag har Tillsyns- och uppdragsutskottet diskuterat några justeringar som också redovisas i det remitterade förslaget.

De ändringar som föreslås syftar till att dels förtydliga bestämmelserna om behörighetsprövning av pastorsadjunkter, dels anpassa vissa bestämmelser i kyrkoordningens kapitel om kyrkobokföring och andra register till personuppgiftslagens ikraftträdande den 1 oktober 2001.

Som en teknisk lösning, har Tillsyns- och uppdragsutskottet - i fråga om den paragraf som föreslås upphävas - valt att behålla paragrafnumreringen oförändrad med en upplysning i texten om att paragrafen inte längre gäller. En sådan modell har den praktiska fördelen att man slipper numrera om efterföljande paragrafer. En liknande modell förekommer inom lagstiftningen.

Utskottet har inget att erinra mot de föreslagna ändringarna med de justeringar som har gjorts av Tillsyns- och uppdragsutskottet.

Utskottet ifrågasätter behovet av andra stycket i 34 kap. 10 § kyrkoordningen i den utformning som förslaget nu har enligt bilaga 1.

Uppsala den 17 maj 2001

På Kyrkorättsutskottets vägnar

Lars Johnsson

        Maria Lundqvist Norling

Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Mari Lönnerblad, Jösta Claeson, Jan-Erik Forsberg, Thomas Söderberg, Bo-Gustaf Sorby, Eskil Jinnegård, Inger Lifv, Robert Schött, Karl-Johan Nilsson, Staffan Holmgren, Hans-Olof Hansson, Kerstin Kedvall, Susann Torgerson och Michael Martinsson.

Biskop Christina Odenberg och biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.

Bilaga 2

Nuvarande lydelse

 

Föreslagen lydelse

34 kap.

 

34 kap.

10§

Behörig att anställas som komminister, kontraktsadjunkt eller stiftsadjunkt är den som

1. har varit anställd som pastorsadjunkt ett år, och

2. uppfyller de villkor för befattningen som domkapitlet kan ha beslutat om enligt 11 §.

Domkapitlet får medge undantag från villkoren i första stycket 1 om det finns särskilda skäl.

Innan någon anställs skall domkapitlet yttra sig över de behöriga sökandena uti-från de särskilda krav som befattningen ställer.

 

10 §

Behörig att anställas som komminister, kontraktsadjunkt eller stiftsadjunkt är den präst som

1. har varit anställd som pastorsadjunkt i ett år, eller som vid tidpunkten för tillträdet av den sökta tjänsten kan antas ha fullgjort sådan anställning, och

2. uppfyller de villkor för befattningen som domkapitlet kan ha beslutat om enligt 11 §.

Domkapitlet får medge undantag från villkoren i första stycket 1 om det finns särskilda skäl.

Innan någon anställs skall domkapitlet yttra sig över de behöriga sökandena utifrån de särskilda krav som befattningen ställer.

     

56 kap

 

56 kap.

27 §

 

27 § upphört att gälla 2001-10-01

I 8-10 §§ datalagen (1973:289) regleras den registeransvariga personens skyldigheter i fråga om att utreda, rätta och komplettera personuppgifter i person-register som förs med hjälp av automatisk databehandling och i fråga om att ge en enskild person upplysningar om vad som förekommer om honom eller henne i ett sådant register. Dessa bestämmelser kompletteras av det som föreskrivs i 28-30 §§ nedan.

   
     

28 §

 

28 §

Om en registrerad person har begärt rättelse eller komplettering men någon sådan inte blir gjord, skall det fattas ett skriftligt beslut om avslag, om han eller hon begär det. I beslutet skall anges varför en rättelse eller komplettering inte kan ske och hur beslutet kan överklagas.

 

Om en registrerad person har begärt rättelse enligt 28 § personuppgiftslagen (1998:204) men någon sådan inte blir gjord, skall det fattas ett skriftligt beslut om avslag, om han eller hon begär det. I beslutet skall anges varför en rättelse inte kan ske och hur beslutet kan överklagas.

     

29 §

 

29 §

Om en begäran om underrättelse enligt 10 § datalagen avslås skall det fattas ett skriftligt beslut om avslag, om den enskilda personen begär det. I beslutet skall anges varför de begärda upplysningarna inte behöver ges och hur beslutet kan överklagas.

 

Om en ansökan om information enligt 26 § personuppgiftslagen (1998:204) av-slås skall det fattas ett skriftligt beslut om avslag, om den enskilda personen begär det. I beslutet skall anges varför de begärda upplysningarna inte behöver ges och hur beslutet kan överklagas.

     

30 §

 

30 §

Ett beslut om avslag enligt 28 och 29 §§ som har fattas hos en församling eller en samfällighet får överklagas hos domkapitlet. Domkapitlets beslut i sådana ärenden får överklagas hos Svenska kyrkans överklagandenämnd. Övriga beslut enligt 28 och 29 §§ får överklagas hos Svenska kyrkans överklagandenämnd. Nämndens beslut får inte överklagas.

 

Ett beslut om avslag enligt 28 och 29 §§ som har fattats hos en församling eller en samfällighet får överklagas hos domkapitlet. Domkapitlets beslut i sådana ärenden får överklagas hos Svenska kyrkans överklagandenämnd. Övriga beslut enligt 28 och 29 §§ får överklagas hos Svenska kyrkans överklagandenämnd. Nämndens beslut får inte överklagas.

     

31 §

 

31  §

I fråga om anteckningar i sådana ministerialböcker som inte förs med hjälp av automatisk databehandling skall 28 och 30 §§ tillämpas på motsvarande sätt.

 

I fråga om anteckningar i sådana ministerialböcker som inte förs med hjälp av automatisk databehandling skall 28-30 §§ tillämpas på motsvarande sätt.

Dessa bestämmelser träder i kraft den 1 oktober 2001.

Previous PageTable Of ContentsNext Page


TillbakaUpp