Kyrkorättsutskottets betänkande
Begravningsverksamheten i församlingsinstruktionen

Kr 2001:7

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas en motion om begravningsverksamhetens integrering i församlingsinstruktionen. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Motionen

I KMot 2001:70 av Anders Åkerlund hemställs

att Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utreda begravningsverksamhetens integrering i det gemensamma arbetet inom Svenska kyrkan i enlighet med vad som framkommer i motionen.

I motionen anges bl.a. följande. Församlingsverksamhet och begravningsverksamhet är de två kärnverksamheterna som Svenska kyrkan bedriver. I församlingsinstruktionen berörs inte begravningsverksamheten som riskerar att bli en sekundär verksamhet och de anställda på kyrkogården kan därigenom framstå som ett B-lag i kyrkan. För att undvika detta bör begravningsfrågorna integreras som en jämställd kärnverksamhet i det fortsatta arbetet med församlingsinstruktionen inom Svenska kyrkan.

Bestämmelserna om församlingsinstruktionen är en del av tillsynsbestämmelserna i 57 kap. kyrkoordningen. Instruktionen är ett instrument för stiftets tillsynsuppgift över församlingarna avseende arbetet med den grundläggande uppgiften att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission.

Centralstyrelsen anförde i skrivelsen Kyrkoordning för Svenska kyrkan (CsSkr 1999:3 s. 2-231) följande.

Som vi redan har nämnt är den nu gjorda uppräkningen avsedd att vara uttömmande. Det skulle i och för sig kunna övervägas att låta församlingsinstruktionen innefatta även andra områden än de angivna, obligatoriska - en form av frivillig reglering i samförstånd mellan församling och domkapitel.

En nackdel skulle emellertid vara att instruktionen blir alltför omfångsrik och därför otydlig som instrument för tillsyn. Det kan också finnas en risk för att en alltför omfattande församlingsinstruktion uppfattas som ett generellt verktyg som kan användas att ingripa i församlingens styrelse. Av dessa skäl har vi valt att inte utvidga församlingsinstruktionen till sådana "frivilliga" områden.

Andra kyrkolagsutskottet uttalade i sitt betänkande (2KL 1999:1 s. 53) följande:

Eftersom kyrkorådet är församlingens styrelse och därmed har ett ansvar för att församlingens grundläggande uppgift blir utförd måste det finnas en relation till stiftet som tillsynsorgan också för kyrkorådet. Församlingsinstruktionen skall bl.a. ersätta de hittillsvarande tjänstgöringsföreskrifterna för präster och täcka in det gemensamma uppdrag för gudstjänst, undervisning, diakoni och mission som församlingen - kyrkoråd och kyrkoherde - har. Genom denna ordning tillämpas principen Gemensamt uppdrag - delande av ansvar.

Eftersom församlingsinstruktionen skall innehålla dessa men inga andra av församlingens verksamheter får domkapitlet - förutom att vara överprövningsorgan - endast behandla sådana frågor som täcks in av församlingens grundläggande uppgift och det särskilda ansvar som i detta stycke är lagt på dem som har uppdrag inom kyrkans vigningstjänst.

Begreppet begravningsverksamhet definieras i 1 kap. 1 § begravningslagen som de olika åtgärder som har direkt samband med förvaltningen av allmänna begravningsplatser. I förarbetena till lagen preciseras begreppet ytterligare. Svenska kyrkans övriga verksamheter som har anknytning till begravningar faller således utanför begreppet begravningsverksamhet. En förutsättning för Svenska kyrkans huvudmannaskap för begravningsverksamheten är en tydlig åtskillnad mellan denna och den kyrkliga verksamheten. Detta återspeglas i principerna för beräkningen av begravningsavgiften.

Begravningsverksamheten är en samhällelig uppgift som har anförtrotts Svenska kyrkan. En integrering av begravningsverksamheten i församlingsinstruktionen som tar avstamp i Svenska kyrkans grundläggande uppgift skulle kunna ifrågasättas, särskilt av dem som inte är tillhöriga Svenska kyrkan. Behovet av att skapa kontakt mellan begravningsverksamheten och övrig verksamhet måste därför lösas på annat sätt än genom församlingsinstruktionen.

Utskottet anser att det är viktigt att den verksamhet som bedrivs i församlingar och samfälligheter präglas av ett helhetsperspektiv. Det måste finnas en samverkan mellan de olika verksamhetsområdena och för att detta ska uppnås krävs en samordning av mål och riktlinjer för verksamheterna. Att denna samordning för begravningsverksamhetens del skulle ske inom ramen för församlingsinstruktionen ställer sig däremot utskottet avvisande till. Utskottet kan därför inte tillstyrka motionen.

Med hänvisning till det ovan anförda hemställer utskottet

att Kyrkomötet avslår motion 2001:70.

Uppsala den 18 maj 2001

På Kyrkorättsutskottets vägnar

Lars Johnsson

Mattias Lindahl

Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Mari Lönnerblad, Jösta Claeson, Jan-Erik Forsberg, Thomas Söderberg, Bo-Gustaf Sorby, Eskil Jinnegård, Inger Lifv, Robert Schött, Karl-Johan Nilsson, Staffan Holmgren, Inger Dafgård, Kerstin Kedvall, Lennart Tildemyr och Michael Martinsson.

Biskop Christina Odenberg och biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.