Vigsel av homosexuella

Kyrkomötet anser att det är för tidigt att besluta om huruvida Svenska kyrkan ska kunna viga homosexuella par. Det har under flera år pågått arbete i syfte att utreda hur Svenska kyrkan ska förhålla sig till homosexuella. Bland annat lämnades 1998 ett uppdrag till Teologiska kommittén att fortsätta bearbeta de principiella frågorna. Kyrkomötet konstaterar att förhållningssättet till homosexualiteten hela tiden förändras, såväl i samhället som inom kyrkan. Kyrkomötet vill inte ta beslut i frågor som är under utredning och avslog därför motionen. Däremot beslutade man att fastställa en tidsram för Teologiska kommitténs arbete med frågorna om Svenska kyrkan och homosexualiteten.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:1 av Mikael Börjesson om kyrklig vigsel även för homosexuella

Gudstjänstutskottets betänkande 2000:2 Vigsel av homosexuella

Vigsel av homosexuella