Organisationsutskottets betänkande
2000:6
Vissa frågor rörande Svenska kyrkans organisation på nationell nivå.

O 2000:6

Till organisationsutskottet har hänvisats Kyrkostyrelsens skrivelse KsSkr 2000:6, vari Kyrkostyrelsen föreslår Kyrkomötet besluta

att med godkännande lägga redovisningen i Kyrkostyrelsens skrivelse 2000:6 till handlingarna.

Skrivelsen

I skrivelsen behandlar Kyrkostyrelsen 1999 års kyrkomötes beslut att uppdra åt Centralstyrelsen att till Kyrkomötet år 2000 analysera och klargöra de inbördes relationerna mellan Kyrkomötet, Kyrkostyrelsen och nämnderna under Kyrkomötet samt föreslå de förändringar och åtgärder som är erforderliga.

Med hänsyn till att Kyrkoordningen endast varit i kraft sedan den 1 januari 2000 konstaterar Kyrkostyrelsen att det nu saknas egentliga förutsättningar för att göra någon annan analys av de inbördes relationerna mellan Kyrkomötet, Kyrkostyrelsen och nämnderna under Kyrkomötet än den som redovisades i utredningsarbetet och i Centralstyrelsens skrivelse till 1999 års Kyrkomöte.

Utskottet delar Kyrkostyrelsens uppfattning om att skrivelsen skall läggas till handlingarna och tillstyrker därmed förslaget.

Med hänvisning till det anförda hemställer utskottet

att Kyrkomötet beslutar med godkännande lägga redovisningen i Kyrkostyrelsens skrivelse 2000:6 till handlingarna.

Uppsala den 19 maj 2000

Evert Josefsson

Lena Källgren Rommel

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Birgitta Björner, Börje Henriksson, Inger Krantz, Lars Öhlén, Birgitta Johansson, Stig-Göran Fransson, Birgitta Larsson, Eivor Hultén, Sven-Olof Karlsson, Kristina Lundgren, Tomas Forsner, Per Lindberg, Eva Forssell Aronsson och Ulla Eriksson.

Biskoparna Ragnar Persenius och Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.