2000:57
av Irene Pierazzi
om resurser för religionsmötesfrågor

KMot 2000:57

På senare år har frågan om religionsmöten och de olika religionernas roll och samexistens i samhället fått mycket uppmärksamhet, inte minst i Europa. Under de två-tre år som Islamprojektet pågått i Svenska kyrkan har behovet av kunskap om islam och muslimer i Sverige framstått allt tydligare. Troligen har projektet på flera håll väckt församlingar att se behov de inte tidigare sett och kraven har skärpts på församlingarnas kompetens när det gäller bemötande av och samverkan med människor av annan tro än den kristna. Det är glädjande, men också problematiskt. Varken på församlings- eller stiftsnivå finns i allmänhet tillräckligt med specialkunskap för att svara på frågor eller agera adekvat och klokt. Den generella kunskapen om islam är än så länge låg inom Svenska kyrkan och det verkar inte troligt att vi inom överskådlig framtid kommer att kunna hålla med sådan specialkompetens på stiftsnivå. Rimligast är att resursen finns på riksplanet, till hjälp för stiften i deras stödjande och främjande uppgift. Det arbete som görs på ekumenisk bas är bra, men ersätter inte på något sätt vårt eget. Som största kyrka i Sverige har vi förväntningar på oss och det ansvar som det innebär kan vi inte frånhända oss.

I och med Islamprojektet påbörjades ett gott arbete. Kunskap och goda kontakter är A och O för att religionsmötena mellan islam och Svenska kyrkan skall kunna utvecklas och bära frukt. För att den kompetens som nu finns skall kunna utvecklas och fördjupas behövs en resurs för detta ändamål på riksplanet. Det skulle också innebära att vi som kyrka på ett initierat sätt skulle kunna delta i europeiskt samarbete i frågan.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer jag

att Kyrkomötet som sin mening ger Kyrkostyrelsen till känna vad som i motionen anförts om att på nationell nivå i Svenska kyrkan tillskapa en resurs för främjande av religionsmöten mellan vår kyrka och islam.

Stockholm den 16 mars 2000

Iréne Pierazzi