Redovisning av motioners hantering

Kyrkomötet diskuterade frågan om hur man kan följa en motions väg från beslut till verkställande. En motion i ärendet ville uppdra åt Kyrkostyrelsen att göra en översyn av möjligheten till ett förenklat redovisningssystem av motioners hanterade. Kyrkomötet delade motionärens uppfattning om vikten av en god redovisning av motioners behandling med ansåg att Kyrkostyrelsens årliga skrivelse redan idag utgör en sådan redovisning så att en översyn i ärendet var onödig. Kyrkostyrelsen skrivelse finns även här på Svenska kyrkans hemsida.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:54 av Paul Trossö om förenklat redovisningssystem gällande motioners hanterande

Kyrkorättsutskottets betänkande 2000:2 Redovisning av motioners hantering

Redovisning av motioners hantering