2000:54
av Paul Trossö
om förenklat redovisningssystem gällande motioners hanterande

KMot 2000:54

Vid varje ombuds- och kyrkomöte har under årens lopp behandlats en mycket stor mängd motioner. Motionernas innehåll har varit av de mest skiftande slag. De har behandlat allt från organisation och ekonomi inom den kyrkliga världen som till människors situation i u-länderna och kyrkans förhållningssätt till andra trosinriktningar. Motionsflödet har under åren visat på det stora intresse och engagemang som finns inom vår kyrka och som ofta väckt stor uppmärksamhet utanför de kyrkliga leden.

Undertecknad har själv haft förmånen att under en rad av år i rollen som ledamot av kyrkomötet fått lämna in motioner till såväl ombuds- som kyrkomöten. Några har blivit välvilligt mottagna men avslagits. Andra har bifallits och då lämnats vidare till dåvarande Centralstyrelsen för att där avslutas och överlämnas vidare till nämnd. Utan att det får uppfattas som ett ifrågasättande av vilja och kompetens hos behandlande nämnd har effektuerandet av det beslut som tagits av kyrkomöte/ombudsmöte, och som bygger på en konkret att-sats, inte alltid varit helt i linje med beslutet. Detta gäller icke enbart av undertecknad inlämnade motioner.

En svårighet som upplevts är möjligheten att på ett enkelt sätt följa motionernas ”vandring” från motionärens ursprungsyrkande till effektueringen och redovisningen av det slutliga resultatet. För den erfarne kyrkomötesledamoten blir det med tiden enklare att slå i erhållna handlingar och se vad som hänt när uppdraget slutförts. När det ibland kan vara svårt för ledamoten att hitta redovisningarna bland alla handlingar måste frågan ställas hur det går för den intresserade medlemmen ute i församlingen att följa ett ärendes gång. Hur tillgängligt är materialet för den som icke är medlem men ändå vill följa vad som hänt med en viss motion, och hur lätt är det för media som själva vill göra en uppföljning av ett ärendes gång att lätt åtkomligt hitta resultaten.

Kyrkan har idag en oanad möjlighet att komma ut till den stora allmänheten via de tekniska hjälpmedel som finns. Sägas skall att kyrkan ligger väl framme inom bl.a. IT-området, men mer kan göras. Det måste anses som en självklarhet att man med de tekniska hjälpmedel som finns förenklar tillgängligheten av redovisningarna av motionerna hantering och vilket verkligt slutresultat som åstadkommits. Processen förs närmare individen.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer jag

1. att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att göra en översyn av möjligheten till ett förenklat redovisningssystem av motioners hanterande för att öka tillgängligheten hos såväl kyrkans förtroendevalda som övriga medlemmar och icke medlemmar,

2. att en redovisning av resultatet sker till Kyrkomötet vid första möjliga tillfälle.

Stockholm den 16 mars 2000

Paul Trossö