Kyrkomötets sanktionsmöjligheter

Kyrkomötet har beslutat att Kyrkostyrelsen ska ta initiativ till gemensamma överläggningar mellan biskoparna och domkapitlen (som är ansvariga för tillsyn av att regelverket följs) om hur man kan stärka efterlevnaden av kyrkoordningen.

Kyrkoordningen är Svenska kyrkans regelverk och bygger på lojalitet mellan olika nivåer och mellan olika organisatoriska delar av Svenska kyrkan. Viljan till samverkan och samförståndslösningar är av grundläggande betydelse vid tillämpningen av kyrkoordningen.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:50 av Urban Gibson om Kyrkomötets sanktionsmöjligheter

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2000:16 Kyrkomötets sanktionsmöjligheter

Kyrkomötets sanktionsmöjligheter