2000:50
av Urban Gibson
om Kyrkomötets sanktionsmöjligheter

KMot 2000:50

Av kyrkoordningen framgår inte hur Kyrkomötet bör handla om en församling avsiktligt bryter mot beslut i Kyrkomötet, även sedan ärendet behandlats av Svenska kyrkans överklagandenämnd. Församlingarnas självstyrelse är stort, men det utövas inom ramen för kyrkans gemensamma bekännelse och ordningar.

För gemenskapens och enhetens skull har i kyrkoordningen införts en särskild ordnad tillsyn över församlingarna. Det finns all anledning att ha förhoppning om att brott mot kyrkoordningen blir sällsynta. Den formella frågan av vad som händer om en församling i ett enskilt ärende bryter mot gemensam beslutad ordning och vidhåller sitt ursprungliga beslut, även om beslutet har överklagats och av Svenska kyrkans överklagandenämnd återförts för förnyad handläggning i församlingen, finns inte belyst i kyrkoordningen. För att underlätta en sådan situation, där en lång utredningstid i det beskrivna läget av ett ärende skulle kunna leda till en icke önskvärd utveckling av Kyrkomötets rättskapacitet, behöver frågan utredas.

Mot bakgrund av ovan anförda hemställer jag

att Kyrkomötet beslutar uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda och lägga fram förslag i frågan om vilka sanktionsmöjligheter som Kyrkomötet bör ha i förhållande till församlingar som avsiktligt bryter mot kyrkomötesbeslut.

Stockholm den 15 mars 2000

Urban Gibson