Kyrkolivsutskottets betänkande
2000:15
Kyrkans uppgift i skolan

Kl 2000:15

I detta betänkande behandlas en motion om kyrkans uppgift i skolan.

I motion 2000:77 av Britta Olinder hemställs

att alla nödvändiga omprioriteringar görs för att skolan verkligen skall komma i centrum för församlingsarbetet.

Motionen

Motionären utgår ifrån en av de uppgifter som Församlingsnämnden, enligt sin instruktion, hade att främja församlingens evangeliserande arbete. På skolområdet har det skett i samverkan med Sveriges Kristna Råd (SKR). Motionären konstaterar att det på nationell nivå, sedan SKR:s indragning av handläggartjänsten för skol- och högskolearbete, finns betydligt mindre personella resurser för arbetet med skolfrågor.

Utifrån den markering som finns i kyrkoordningen om att barn har en särställning och med anledning av att skolan numera är öppen för en samverkan med kyrkan anser motionären att Svenska kyrkan på samtliga nivåer bör prioritera arbetet på skolorna så att det kommer i centrum för församlingsarbetet.

Kyrkomötets och Ombudsmötets tidigare behandling av frågor om skolkyrkoarbete

Skolfrågorna har varit angelägna för Kyrkomötet och Ombudsmötet under en lång tid. De har bl.a. handlat om Svenska kyrkans arbete i skolan samt kyrkans nationella ansvar och stiftens arbete med att främja Skolkyrkan.

Frågor om skolkyrkoarbetet har behandlats av 1984 års Kyrkomöte (KMot 1984:104, UbU 1984:7) samt vid 1991, 1992, 1995 och 1997 års Ombudsmöten (OMot 1991:516, OF 1991:503, OMot 1991:502, OUb 1991:502, OMot 1992:531, 538 och 539, OF 1992:504, OMot 1995:532, OF 1995:508 samt 1997:516 och OF 1997:505). Med anledning av motionen till 1995 års Ombudsmöte beslöt Ombudsmötet att begära av SFRV:s styrelse att en revidering av riktlinjerna för Svenska kyrkans skolkyrkoarbete skulle göras.

Sveriges Kristna Råds arbete med skolfrågor

När SKR bildades inrättades en befattning som konsulent med särskilt ansvar för skol- och högskolefrågor och ekumeniska arbetsgrupper för skol- och högskolefrågor bildades.

Under år 1998 beslöts det att SKR skulle omorganiseras och koncentrera sin verksamhet till så kallad kärnverksamhet. Därför upphörde bl.a. konsulenttjänsten för skol- och högskolefrågor den 31 december 1998 och de fasta arbetsgrupperna upphörde. Istället hoppades SKR att arbetet skulle ske i nätverksgrupper, där de som är intresserade av ett område kan arbeta tillsammans. Idag finns det två nätverksgrupper som arbetar med skolfrågor, den ena med skolpolitiska frågor och den andra med skolkyrkofrågor. Svenska kyrkan finns med i båda dessa grupper.

Nationella nivåns arbete med skolfrågor idag

Under våren 1999 beslöt Församlingsnämnden inrätta en arbetsgrupp för skolfrågor. Arbetsgruppen har till uppgift att bedriva teologisk reflektion utifrån vad det innebär att vara folkkyrka i skolans värld, att bevaka och bedriva skolpolitiska frågor och att följa läromedelsutvecklingen. Vidare har arbetsgruppen ett kontinuerligt uppdrag i att söka struktur, främja engagemang och utveckla långsiktighet i Svenska kyrkans engagemang i skolan på såväl nationell nivå som på stiftsnivå, samt att vidmakthålla och utveckla ekumeniska nätverk kring arbetsfältet skola och kyrka.

Arbetet med att revidera skolriktlinjerna har kommit att ta betydligt längre tid än beräknat men den arbetsgrupp som arbetat med den uppgiften är nu inne i en slutfas. Ett förslag till nya skolriktlinjer är för närvarande ute på remiss och skall fastställas av Nämnden för Kyrkolivets utveckling senare i år. Riktlinjerna kommer att vara tillgängliga såväl på elektronisk väg som i tryckt form. De kommer att ingå i den serie av grunddokument som utges av den nationella nivån. Avsikten är att det skall kunna vara ett stöd i församlingarnas arbete med skolfrågor och en resurs vid utarbetandet av det pastorala programmet i församlingsinstruktionen.

Församlingsnämnden har även avgivit remissvar avseende Skolverkets förslag till nya kursplaner för religionskunskapen på grundskolan och gymnasiet.

Dagens skola är precis som motionären anför mer öppen mot sin omvärld än gårdagens. I denna öppenhet finns både en inbjudan och en längtan efter hjälp och stöd när det gäller att tillmötesgå den moderna människans behov av etik och andlig vägledning. Utskottet anser att det är självklart att Svenska kyrkan bör ta på sig ansvaret för att vårt lands barn och ungdomar får möta kristen tro och religiöst tänkande. Detta blir alltmer viktigt i dagens mångkulturella samhälle.

Redan idag bedrivs i många församlingar ett engagerat och välutvecklat samarbete med skolan men tyvärr inte överallt. Utskottet konstaterar att församlingarna i samband med sitt arbete med församlingsinstruktionen har anledning att lyfta upp denna fråga om hur de skall fullgöra den grundläggande uppgiften när det gäller barn, ungdomar och skolpersonal som vistas i skolan.

Utskottet konstaterar att den omprioritering som motionären förordar inte kan lösas på föreslaget sätt. Det är i det lokala sammanhanget som reflektionen skall äga rum om vad det kristna vittnesbördet innebär och hur det gestaltas. Att ge direktiv uppifrån finner utskottet inte vara förenligt med kyrkoordningen där den lokala nivån utgör grunden och den nationella nivån har att stödja stiften i deras främjande av församlingslivet.

Utskottet hemställer beträffande kyrkans uppgift i skolan

att Kyrkomötet avslår motion 2000:77

Uppsala den 19 maj 2000

På kyrkolivsutskottets vägnar

Gerd Gullberg-Johnson

Marie Schött

Närvarande: Gerd Gullberg-Johnson, ordförande, Vanja Björsson, Rune Entelius, Irene Pierazzi, Ann-Charlotte Svensson, Per-Åke Axelsson, Bengt Gustafsson, Sigvard Härnring, Margareta Holmberg, Gunvor Joelsson, Alf G Johansson, Åke Utterberg, Roland Johansson, Britt Beijer, Kerstin Zetterberg.

Biskop Lars-Göran Lönnermark har deltagit i utskottets överläggning.