Introduktionsår för diakoner

Kyrkomötet vill inte ta ställning till förslaget om ett eventuellt introduktionsår för diakoner eftersom det just nu pågår en översyn av de kyrkliga utbildningarna, ÖSUT. Översynen har bland annat till uppgift att se över praktik och handledningsmöjligheter före, under och efter utbildningarna. Den ska vara klar år 2002 och resultatet av arbetet kommer då att remissbehandlas innan ett slutligt förslag läggs fram.

Förslaget till introduktionsår för diakoner innebär att de nyvigda diakonerna ska få möjlighet att under handledning få tillämpa sina yrkeskunskaper från fackutbildning och profilutbildning. Detta kan jämföras med det Pastorsadjunktår som nyvigda präster har.

Kyrkomötet framhåller stiftens och biskopens ansvar för de nyvigda diakonerna. Det förutsätts att stiften prövar olika vägar och att det sker ett utbyte av erfarenheter, bland annat genom Biskopsmötet.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:11 av Gunnar Prytz om introduktionsår för diakoner

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2000:3 Introduktionsår för diakoner